Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
In addition to one lecture, the subject is experientially focused. Its aim is to highlight the psychosocial area of a medical student's life. It focuses on preparing the role of a doctor in terms of self-reflective recognition of life attitudes, relationships and values. It is absolutely basic to realize that the doctor starts from the premise that the sick person is a bio-psycho-social-spiritual "unit". Self-knowledge and a self-reflective view of oneself has a pivotal role not only in the cultivation of one's personality as a doctor, but this ability is understandably transferred to the patient and has a significant impact on his treatment.
Among other things, the student is guided to determine his study style in order to master his studies. His personality and strategies for handling challenging situations are decisive for his studies and medical practice itself.
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Předmět je, vedle jedné přednášky, zaměřen sebe zkušenostně. Jeho cílem je poukázat na psychosociální oblast života studenta medicíny. Zaměřuje se na přípravu role lékaře z hlediska sebereflektivního rozpoznávání životních postojů, vztahů a hodnot. Naprosto bazální je uvědomění si, že lékař vychází z premisy, kdy nemocný člověk je bio-psycho-sociálně-spirituální "jednotka". Sebepoznání a sebe reflektivní nazírání na sebe sama, má stěžejní úlohu nejen v kultivaci své osobnosti, jako lékaře, ale tato schopnost se pochopitelně přenáší k pacientovi a má podstatný vliv na jeho léčbu.
Student je mimo jiné veden k určení svého studijního stylu pro zvládnutí studia. Pro studium i samotnou lékařskou praxi je pak určující jeho osobnost a strategie zvládání náročných situací.
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Vstupní požadavky nejsou žádné.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
The aim of the subject is the student's ability to perceive a sick person with a holistic view. It means that the doctor is aware of his biological, psychological, social, but also spiritual dimensions, which open up the same perspective on the patient. The doctor's ability to work with another person, to perceive his (patient's) needs is absolutely important and is reflected in his own ability of self-reflection and self-cultivation. The aim of the subject is to understand oneself, to perceive one's needs and values, and to cultivate the personality of a doctor, which is an essential tool for patient treatment in the future.
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Cílem předmětu je studentova schopnost vnímat nemocného člověka holistickým pohledem. Znamená to, že lékař si je vědom své biologické, psychické, sociální, ale též duchovní dimenze, které otevírají stejný náhled na pacienta. Schopnost lékaře pracovat s druhým člověkem, vnímat jeho potřeby (pacienta) je naprosto důležité a odráží se ve vlastní schopnosti sebereflexe a sebekultiuvace.
Cílem předmětu je porozumět sobě sama, vnímat své potřeby a hodnoty a kultivovat osobnost lékaře, která je v budoucnu podstatným nástrojem léčby pacienta.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Zápočet:
80% účast na přednáškách, zápočtová práce zpracovaná písemně
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Vyučující:
Ing. Karolína Duschinská, Ph.D.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.
Mgr., Mgr. Andrea Nečasová
Přednášky:
Zaměřenost osobnosti a její vliv na učení. Adaptivní procesy související s podmínkami při studiu na VŠ. Koncentrace pozornosti. Kognitivní funkce a jejich trénink. (Ulrichová)
Sebepojetí a jáství. Motivy, potřeby, zájmy, ambice a cíle v sebereflexi (sebepoznání) mladého člověka a ve vztahu k budoucí profesi. Představení poradny pro studenty LF. (Ulrichová)
Vysokoškolský způsob učení. Studijní styly. Individuální styly učení. Studijní úspěšnost a neúspěšnost. (Mareš)
Představení programu peer podpory pro studenty LF ve FNHK v rámci prováděných praxí. (Nečasová)
Charakteristika pomáhajících profesí, potřeby a osobnostní předpoklady studenta medicíny. Hodnoty a sebehodnocení. Strategie zvládání stresu. Další informace o službách poradny. (Ulrichová)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (17.09.2023)
Doporučená literatura:
Říčan, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. Grada, 2017
Říčan, P. Cesta životem. Portál, 2014
Myers, D.G. Sociální psychologie. Edika, 2016
Panajotis, C. Úvod do psychologie osobnosti. Grada, 2012
Thorová, K. Vývojová psychologie. Portál, 2014
Vágnerová, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Karolinum, 2012