|
|
|
||
Tento předmět patří ke společnému základu studijního programu. Jeho náplň tvoří četba a rozbor aktuálních
klíčových textů, které odráží jednotlivé psychologické disciplíny, zastoupené ve studijním programu (tj. vývojová,
sociální, behaviorální, evoluční a psychologie osobnosti). Jednotlivé texty budou vybírány podle jejich citovanosti a
vlivu na danou oblast výzkumu v posledních letech (např. citovanost za 5 let, udělení cen odborné společnosti v
dané oblasti) a dále s ohledem na teoretické a tematické výzkumné zaměření členů SP. Účelem předmětu bude
kritické čtení a zhodnocení těchto textů a současně získání povědomí o aktuálních směrech vědeckého bádání,
recentně používaných metodách a analytických postupech v různých oblastech psychologického bádání.
Studující se s jednotlivými klíčovými texty seznámí předem formou samostudia. Na začátku kurzu se studenti
naučí vyhledávat zahraniční odbornou literaturu ze zahraničních odborných webů (v angličtině i češtině). V každé z
následujících hodin bude dvojice až trojice studentů prezentovat tento klíčový text včetně vlastního kritického
zhodnocení článku. Dále budou mít za úkol k tomuto textu předem nalézt relevantní recentní kritický či naopak
rozvíjející text. Vyučující bude korigovat a doplňovat výklad studentů.
Obsahová struktura klíčových textů:
1. Vyhledávání a čtení odborné literatury, typy odborných článků
2. Modelová hodina (klíčový text a prezentace vybraného doplňujícího článku vyučujícími kurzu)
3. Klíčový text z oblasti vývojové psychologie
4. Klíčový text z oblasti behaviorální psychologie
5. Klíčový text z oblasti sociální psychologie
6. Klíčový text z oblasti psychologie osobnosti
7. Klíčový text z oblasti evoluční psychologie
8. Klíčový text z oblasti vývojové psychologie
9. Klíčový text z oblasti behaviorální psychologie
10. Klíčový text z oblasti sociální psychologie
11. Klíčový text z oblasti psychologie osobnosti
12. Klíčový text z oblasti evoluční psychologie
13. Klíčový text z oblasti metodologie psychologického výzkumu
14. Psychologický článek, který získal Ig Nobel prize
Last update: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|
|
||
Povinná literatura (příklad):
Seznam literatury bude pravidelně na začátku daného semestru obměňován, aby odpovídal nárokům z hlediska na aktuálnosti. Níž je uveden příklad výběru literatury:
WATERS, E.; SROUFE, L. A. (2017). Attachment as an organizational construct. In: Inter personal Development. Routledge. p. 109-124. BAILEY, J. M., et al. (2016). Sexual orientation, controversy, and science. Psychological Science in the Public Interest, 17.2: 45-101. COSTA JR, P. T.; TERRACCIANO, A.; MCCRAE, R. R. (2001). Gender differences in personality traits across cultures: robust and surprising findings. Journal of personality and social psychology, 81.2: 322-332. SAGARIN, B. J., et al. (2012). Sex differences in jealousy: A meta-analytic examination. Evolution and Human Behavior, 33.6: 595-614. Doporučená literatura (příklad): LEARY, M R.; BAUMEISTER, R. F. (2017). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. In: Interpersonal Development. Routledge. p. 57-89. MCCRAE, R. R., et al. (2008). Personality trait similarity between spouses in four cultures. Journal of personality, 76.5: 1137-1164. FOX, J.; ROONEY, M. C. (2015). The Dark Triad and trait self-objectification as predictors of men’s use and self-presentation behaviors on social networking sites. Personality and Individual Differences, 76: 161-165. JONASON, P. K., et al. (2009). The dark triad: Facilitating a short-term mating strategy in men. European Journal of Personality: Published for the European Association of Personality Psychology, 23.1: 5-18. Last update: Macková Kristýna, Bc. (29.08.2019)
|