{The course under this code is intended for MA level students. BA students interested in this course need to enrol the BA level code that begins with "YB".}
V relativně nových společenských a technologických podmínkách 2. poloviny 20. století se ustavuje také nové pojetí umění, které bývá později nazváno "digitálním uměním" nebo také "uměním nových médií". Je domýšlením obsahových výbojů předcházejícího období, zároveň i reflexí nových společenských situací a technických možností, jakož i vlastním využitím nových technologií pro uměleckou tvorbu. Kurz bude formou přednášek rekapitulovat hlavní vývojové linie tohoto umění: souběžně bude konfrontovat historický aspekt (postupné včleňování jednotlivých artefaktů do kontextu umění nových médií), aspekt technický a technologický (vzájemné ovlivňování techniky a umění), teoretický (adaptace aktuálních teoretických přístupů pro tvůrčí postupy, inspirativnost vědeckých teorií) a aspekt ryze umělecký (proměna vlastní podstaty umění).
Last update: Svoboda Aleš, Mgr., Ph.D. (29.06.2019)
Course completion requirements - Czech
Atestace kurzu podle úspěšnosti v písemném testu.
Last update: Svoboda Aleš, Mgr., Ph.D. (29.06.2019)
Literature - Czech
Povinná:
Bertók, I. – Janoušek, I.. Počítače & umenie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989, s. ISBN .
Popper, F.. The art at the electronic age. New York: Harry N. Abrams, 1993, s. ISBN 9780810919280.
Wands, B.. Art of the digital age. New York: Thames & Hudson, 2007, s. ISBN 9780500286296.
Shanken, E. A.. Art and Electronic Media. London: Phaidon Press Themes & Movements, 2009, s. ISBN 9780714868585.
Doporučená:
Spalter, A. M.. The computer in the visual arts. Reading, Mass.: Addison-Wesley Longman, 1999, s. ISBN 9780201386004.
Rusch, M.. New media in late 20th-century art. Londýn a New York: Thames & Hudson (World of Art), 2001, s. ISBN 9780500203781.
Wilson, S.. Information Arts, Intersections of art, science, and technology. Cambridge, Mass. – Londýn: The MIT Press, 2002, s. ISBN 9780262731584.
Paul, Ch.. Digital art. Londýn: Thames & Hudson (World of Art), 2003, s. ISBN 9780500203675.
Meredieu, F. de. Arts et nouvelles technologies. Art vidéo, art numerique. Larousse/VUEF: Larousse/VUEF, 2003, s. ISBN Larousse/VUEF.
Greene, R.. Internet art. Londýn: Thames & Hudson (World of Art), 2004, s. ISBN 9780500203767.
Wilson, S.. Art + Science Now, How scientific research and technological innovation are becoming key to 21st-century aesthetics. Thames & Hudson: , 2010, s. ISBN 9780500238684.
Last update: Svoboda Aleš, Mgr., Ph.D. (29.06.2019)
Syllabus - Czech
1. Vymezení předmětu a předpoklady (futurismus, abstraktní malířství, dada, konstruktivismus, Bauhaus, kinetismus) 2. Počítače jako výzva kreativitě a vizualitě (počítače; počítače a hudba, literatura, obraz) 3. Počítače a nápodoba 4. Počítač a proces 5. Snímaný obraz a proměna 6. Simulovaný obraz a napodobování 7. Syntetizovaný obraz a svébytnost 8. Sdílený obraz a předvádění 9. Nová společenská propojení (internetové umění) 10. Sloh elektronické éry (design, hry) 11. Umělý umělec 12. Příroda v nové úloze (bio-art) 13. Pohlcení a odstup (virtuální realita & reálný prostor)
V případě zrušení prezenční výuky bude kurz probíhat v prostředí MS Teams.
Last update: Svoboda Aleš, Mgr., Ph.D. (23.09.2020)