|
|
|
||
Předmět syntetizuje základní funkční okruhy komunitního rozvoje a komunitní práce, je členěn do čtyř tematických
bloků/částí.
Obsah kurzu se zaměřuje na téma komunity a podmínek komunitního rozvoje: role institucí,
jednotlivců a nástrojů jejich propojení. Zvláštní pozornost je zaměřena na komunitní plánování. V přednáškách a praktických seminářích vytváří vyučující pro studenty prostor
sdílet, modelovat a testovat proces zjišťování potřeb v komunitě, využití jejích zdrojů, zahrnutí do společných věcí a
posilování sounáležitosti. Proces učení v rámci předmětu Komunitní rozvoj je zakončen zpracováním a prezentací
případové studie mapování potřeb v komunitě a jejich řešení v rámci konkrétního procesu komunitního plánování. Důraz při hodnocení práce a nabytých vědomostí a
praktických dovedností studujících je kladen na schopnost prezentovat výsledky případové studie ve vztahu k tématu
sociální práce, vlastní praktické zkušenosti a dalším předmětům magisterského studia z oblasti řízení.
Last update: Hradcová Dana, Mgr., Ph.D. (21.10.2024)
|
|
||
Kurz uvádí studenta/ku do komplexních souvislostí podmínek života v komunitě a úloze komunity, možností rozvoje a využívání zdrojů. Zachován je i kontext vazby na poskytovatele služeb v systému zdravotní a sociální péče. Styl výuky otevírá studentkám a studentům příležitosti k tomu, jak využít potenciálu komunity k řešení konkrétních zdravotních a sociálních problémů, a problémů komplexně, a vede jej k plánování a řízení sociálních a zdravotních intervencí na komunitní úrovni. Last update: Hradcová Dana, Mgr., Ph.D. (21.10.2024)
|
|
||
Požadavky k absolvování kurzu: zápočet, volitelná seminární práce. Zápočet - případová studie návrh řešení situace/problémů v komunitě, písemný návrh/analýza komunitního plánu včetně zjišťování potřeb a návrh opatření pro lepší komunitní plánování ve vybrané komunitě. Last update: Hradcová Dana, Mgr., Ph.D. (21.10.2024)
|
|
||
Povinná:
Last update: Pištěková Romana (15.01.2022)
|
|
||
1. BLOK: ÚVOD DO KOMUNITNÍHO ROZVOJE:
Hlavní termíny používané v oblasti popisující komunitu, pojmy, jejich obsah, význam a vzájemná souvztažnost. Vymezení role komunity a její role v systému péče o zdraví. Role komunity v oblastech komunitní práce, komunitní péče a komunitního plánování; Příklady dobré praxe a nástroje participativního přístupu a propojení zdravotní a sociální péče. Peer, dobrovolnictví, pacientské organizace, Zdravotnictví: paliativní péče, domácí péče, primární péče. Využití analytických nástrojů pro úvahu nad možnostmi modelových procesů pro realizaci komunitní péče. 2. BLOK: ODBORNÍCI A ORGANIZACE POSKYTOVATELŮ SLUŽEB PŮSOBÍCÍ V KOMUNITĚ Téma popisuje profesní způsobilost a kompetence odborníků působících v terénní péči, vazby na organizace a institucionální podporu komunitních aktivit. Vynechána není problematika úhrady a financování podpůrných služeb a hospodaření samosprávných celků ve vtahu ke komunitě.Důležitými oblastmi pro popis a uchopení tématu komunitního rozvoje jsou otázky mezirezortní a multidisciplinární spolupráce, stejně jako hledání inspirace z jiných systémů péče pro systém péče v ČR. Zdraví v 21 století a jeho realizace na komunitní úrovni. Národní akční programy realizované MZ - Zdraví 2030. Infrastruktura péče o zdraví na komunitní úrovni. Zdravotní a sociální intervence na komu nitní úrovni. 3.BLOK: KOMUNITNÍ PRÁCE A MAPOVÁNÍ KOMUNITY Specifické téma komunitní práce jako druhu sociální práce a mapování komunity v jejích: problémech, zdrojích a možnostech řešení problému je prezentováno odborníkem z oboru s praxí komunitního pracovníka ve vyloučených lokalitách a prezentací příkladů dobré praxe. 4.BLOK: MODELOVÁNÍ KOMUNITNÍHO PLÁNU, KOMUNITNÍHO PROBLÉMU A JEHO ŘEŠENÍ. Závěrečný blok je syntézou předchozích tří. Studenti mohou prezentovat návrhy případových studií, na kterých pracovali v multidisciplinárních skupinách, zároveň se záznamem neobvyklých a při tom realizovatelných řešení péče a rozvoje v komunitě s využitím jejího předchozího mapování. Výstupy: Předmět přispívá k následujícím kompetencím manažera/sociálního pracovníka/pracovnice, který/á: ví, co je účinnost, kvalita a odpovědnost (accountability) v řízení služeb a jak k nim směřovat; zná různé druhy zdravotně sociálních intervencí, ví, k čemu mají sloužit, co je jejich obsahem, jak budou měřeny výsledky, koho se týkají a kdo se na nich bude podílet; umí navrhnout organizační a ekonomické zajištění zdravotně sociálních intervencí ve zvolené oblasti služeb; chápe co je občanská společnost a co je sociální kapitál; chápe principy rozdělení moci, vytváření sociálních sítí a jejich význam; umí analyzovat, průběžně zjišťovat a vyhodnocovat potřeby a silné stránky své komunity (SWOT analýza); zná různé metody aktivizace-revitalizace komunity; chápe význam a principy komunitního plánování; umí navrhnout systém sociálních a zdravotních služeb ve vybrané komunitě pro vybranou skupinu uživatelů Last update: Pištěková Romana (15.01.2022)
|