SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychology and health - YMPV011
Title: Psychologie a zdraví
Guaranteed by: Programme Theoretical and Research Psychology (24-TVP)
Faculty: Faculty of Humanities
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 20 / 20 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences: critical thinking
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Lucie Klůzová Kráčmarová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D.
Martina Sebalo Vňuková, M.Sc., Ph.D.
Co-requisite : YMPP011
Incompatibility : YTVP103
Interchangeability : YTVP103
Is incompatible with: YTVP103
Is interchangeable with: YTVP103
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s evidence-based psychologií zdraví a akcentovat význam psychologie a psychologického výzkumu v souvislosti se zlepšováním zdraví (fyzického i mentálního) a zdravotní péče v populaci. Předmět se bude zaměřovat na poznatky s ohledem na zjištění vztahů mezi psychickou a zdravím jedince. Klíčové koncepty psychologie zdraví budou představeny spolu s dosavadními poznáními. Důraz bude kladen na způsob získávání dat a poznatky z šetření. Výukové bloky: Zdraví nemoc, Emoce a prožívání, Stres, Resilience, Wellbeing, Burn-out, Sociální opora, Nerovnosti ve zdraví
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)

Sylabus 2023/24:

  • 2/10 - Úvodní hodina, zdraví a nemoc (IPŠ)
  • 9/10 - Emoce a regulace emocí (IPŠ)
  • 16/10 - Dětský pacient, rodinný kontext nemoci a zdraví, duševní zdraví v pubertě a adolescenci (LMN); povinná četba: Jochmannová a kol. (2021), str. 119-144, 145-157
  • 23/10 - Nutkavé chování, behaviorální a látkové závislosti I: Vztah k jídlu, nadužívání potravy (LMN); povinná četba: Jochmannová a kol. (2021), str. 197-213
  • 30/10 - Nutkavé chování... II: Závislé chování (LMN); povinná četba: Jochmannová a kol. (2021), str. 215-235
  • 6/11 - Stres jako významný faktor nemoci (LMN); povinná četba: Jochmannová a kol. (2021), str. 41-65 
  • 13/11 - Chronická nemoc (LMN); povinná četba: Jochmannová a kol. (2021), str. 103-118
  • 20/11 - Vyhoření
  • 27/11 - Odlišnosti a nerovnosti ve zdraví (MSV); povinná četba Křivohlavý 181-189
  • 4/12 - Chování ve vztahu ke zdraví a nemoci a možnosti jeho změn (MSV); povinná četba Křivohlavý 37-49
  • 11/12 - Prevence nemoci a posilování zdraví (MSV); povinná četba Křivohlavý 52-57
  • 18/12 - Well being a lifestyle české populace (MSV); povinná četba Křivohlavý 57-65 

Povinná literatura:

  • JOCHMANNOVÁ, L. et al. (2021) Psychologie zdraví. Praha: Grada, ISBN 978-80-271-25692. (Vybrané kapitoly, stranový rozsah upřesněn v sylabu výše)
  • KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, ISBN 80- 200-1307-5.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. ISBN 80-7178-774-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada. ISBN 80-247-0179-0.
  • KEBZA, V. et al. (v tisku). Psychologie zdraví. Monografie v přípravě. Academia.
  • OGDEN, J. (2008). Essential Readings in Health Psychology. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0335211388


Doporučená literatura:

  • ŠOLCOVÁ, I. (2009). Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. ISBN 987- 80-247-2947-3.
  • POLÁČKOVÁ ŠOLCOVÁ, I. (2018). Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
  • HOŠEK, V. (2001). Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-889-1.
  • ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V. (2016). Circumstances of well-being among Czech college students. In: Well-Being and Cultures. Springer, Dordrecht, 161-170.
  • ŠOLCOVÁ, I, et al. (2017). Self-reported health status predicting resilience and burnout in longitudinal study. Central European journal of public health, 25.3, 222-227.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html