Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Předmět poskytuje ucelený a strukturovaný výklad metod výzkumu v psychologii a to s důrazem na metody užívané
v tzv. kvantitativních výzkumných designech. Předmět svým obsahem navazuje na znalosti metodologie výzkumu v
psychologii odpovídající úrovni bakalářské formy studia, tuto znalost prohlubuje, rozšiřuje a zpřesňuje tak, aby
mohla sloužit jako východisko pro volbu a sestavení vlastního výzkumného projektu studenta i jako východisko pro
orientaci studenta ve výzkumné psychologické praxi.
Přednášková část předmětu je sycena třemi tematickými oddíly. Úvodní části předmětu jsou věnovány představení
výchozího myšlenkového rámce pro porozumění významu výzkumu v psychologii a akcentování vědy jako způsobu
přemýšlení o světě. Výklad následně představuje a vysvětluje tradiční strukturovaný popis metod výzkumu v
psychologii, na metody kvalitativní a metody kvantitativní.
Druhý tematický oddíl je věnován konceptu validity v psychologickém výzkumu, popisu a charakteristikám
jednotlivých typů validity a popisu možných zdrojů ohrožení validity. Třetí tematický oddíl zaměřuje pozornost k
popisu a rozlišení designů výzkumu užívaných v psychologickém výzkumu a následně k výkladu metod sběru a
analýzy dat typických pro kvantitativní výzkumné strategie. V seminární části předmětu je kladen důraz na
schopnost studenta posuzovat adekvátnost volby konkrétních metod sběru a analýzy dat ve vztahu k designu
psychologického výzkumu.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Kurz je uspořádán jako série přednáškových seetkání členěných do 2 přednáškových hodin a jednoho cvičení. Cvičení jsou zadávána buď v rámci výukového setkání nebo jako samostatná práce studenta navazující na prezenční výuku. Pokud je úkol zadáván jako samostatná práce studenta, předpokládá se, že student zadané cvičení zopracovává v průběu semestru.Vyučující poskytuje k plnění dvičení studentům zpětnou vazbu.
Zpracování úkolů je považováno za součást výuky. Student by měl s koncem semestru mít zpracovaná všechny zadaná cvičení. V případě nezpracovaných úkolů zvažuje garant předmětu ve spolupráci s vyučujícími zadání úkolu nahrazujícího neplněná cvičení, případně snížení výsledné známky z ústního zkoušení studenta.
K přednáškovému cyklu jsou k dispozici studijní opory v Moodle:
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Předmět je ukončen písemným testem, na který navazuje ústní zkouška. K ústní zkoušce přistupují jen ti studenti, kteří uspějí v písemném testu alespoň známkou 3. Podmínkou připuštění k písemnému testu a ústní zkoušece je splnění docházky minimálně 75%.
V průběhu semestru plní student dílčí úkoly zadávané jako součásti cvičení k přednáškovým blokům.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Témata (ZS 2023):
Uvedení do studia metod psychologického výzkumu (2.10.) GM
Různé formáty psychologického výzkumu v psychologii. Problém validity a reliability ps. výzkumu (9.10) JL
Od problému k proměnné : jak vznikají výzkumné otázky/hypotézy výzkumu a kde se berou výzkumná data (16.10.) JL
Experimentální designy I. (experiment) (23.10.) KB
Experimentální designy II. (odlišení experimentu a kvaziexperimentu, randomizované kontrolované studie; 30.10.) KB
Dotazníky, hodnotící škály (6.11.) KB
Psychofyziologická měření (13.11.) KB
Pozorovnání v experimentálním výzkumu (20.11.) JL
Popisné a korelační studie (27.11.) GM
Intervenční a evaluační studie (4.12.) GM
Metody výzkumu ve službách psychometrice (11.12.) GM
Případové studie (18.12.) GM
Povinná literatura: COOLICAN, H. (2017). Research methods and statistics in psychology. Psychology Press. Sixth edition. Vybrané kapitoly: str. 3-275. ISBN 1444170112. ROBSON, C., (2002). Real world research: A resource for social scientists and practitioners researchers. Massachusetts: Blackwell Pushers. Second edition. Vybrané kapitoly: s. 77-222. ISBN 0-631-21305-8. MIKŠÍK, O. (1986). Úvod do psychologické metodologie. Díl 2., Postupy vědeckého zkoumání od vymezení problému k výzkumnému projektu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Doporučená literatura: FIELD, A., HOLE, G. (2002). How to design and report experiments. Sage. Vybrané kapitoly: str. 1-106. ISBN 0761973834. ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I. (1997). Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 41.6: 503-512. MARTIN, P., BATESON, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-526-4. PUNCH, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-381-9.
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.