you can enroll for the course repeatedly course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Řada studentů je po absolvování magisterského studia historie dobře obeznámena s moderními metodami a
přístupy historických věd, avšak neorientuje se v metodologii a technikách společenských věd, ačkoli jejich využití
je pro výzkum soudobých dějin významné a mnohdy klíčové – mnozí studenti, kteří by toho mohli důkladně využít,
nedokáží na odpovídající úrovni provádět sekundární analýzy existujících zdrojů, natož vytvářet vlastní kvalitativní
nebo i kvantitativní data. Úkolem předmětu je seznámit studenty s metodami kvalitativních a případně i
kvantitativních postupů s akcentem na analýzu dat. Zásadní prostor je věnován tvorbě a analýzám interview, přitom
je kladen důraz na kritickou práci s prameny a možnosti a omezení konkrétních analytických postupů. Seminář se
zaměřuje na pět základních společenskovědních metodologických přístupů kvalitativního výzkumu: narativní,
fenomenologický, zakotvenou teorii, etnografický a případovou studii. V případě poptávky – vyplývající z konkrétních
výzkumných témat studentů – bude věnován prostor i základnímu seznámení s kvantitativními daty, možnostmi
jejich tvorby a především sekundární analýzy. Součástí kurzu je seznámení se softwarem vhodným pro analýzy:
ATLAS.ti, případně SPSS.
Last update: Andělová Michaela, Bc. (06.03.2022)
Literature - Czech
Povinná:
Creswell, John W., Plano Clark, Vicki L.. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, 275 s. ISBN 1-4129-2792-7.
Creswell, John W., Poth, Cheryl N.. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. : , 2018, 459 s. ISBN 978-1-5063-3020-4.
Ritchie, Donald A.. Doing oral history. New York: Oxford University Press, 2014, 347 s. ISBN 978-0-19-932934-2.
Doporučená:
Black, Thomas R.. Doing quantitative research in the social sciences : an integrated approach to research design, measurement and statistics. London: Sage Publications, 2003, 751 s. ISBN 0-7619-5353-1.
Daiute, Colette. Narative inquiry. A dynamic approach. Los Angeles: Sage, 2014, 295 s. ISBN 978-1-4522-7448-5.
PIERRE, Nora (ed.). . Essais d’ego-histoire. . Paris: Gallimard, 1987, 369 s. ISBN 2-07-071172-2.
Ritchie, Donald A., (ed.). The Oxford handbook of oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, 542 s. ISBN 978-0-19-533955-0.
Saldana, Johnny. The coding manual for qualitative researchers. London: Sage, 2016, 339 s. ISBN 978-1-4739-0249-7.
Siverman, David. Interpreting qualitative data : methods for analysing talk, text and interaction. London: Sage, 2001, 325 s. ISBN 0-7619-6865-5.
Strauss, Anselm L., Corbin, Juliet M.. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
De Vaus, D. A.. Surveys in social research. London ; New York: Routledge, 2014, 382 s. ISBN 978-0-415-53015-6.
Vaněk, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2004, 175 s. ISBN 80-7285-045-8.
Yin, Robert K.. Case study research : design and methods. Thousand Oaks: Sage, 2003, 181 s. ISBN 0-7619-2553-8.