|
|
|
||
This course introduces students to the Important Books of the guided reading programme that are supervised by
the lecturer of this course.
Last update: Gabrielová Hana, Mgr. (20.07.2020)
|
|
||
Sylabus: 1. Úvod do problematiky. Pojem HANDICAP, proměna slova v čase a kulturách. 2. Je lepší s handicapem žít, nebo raději umřít? O konceptu Obětní beránek, mýtu o Oidipovi, a příběh Murphy – antropologie handicapu na vlastním těle (podle knihy R. F. Murphy: Umlčené tělo). 3. Do světa handicapovaného vstupuje Druhý, což je impuls pro proměnu, které budeme říkat METANOIA. Motiv životní amplitudy oproti životní rovnováze (podle Jana Patočky). 4. Nemoc a handicap jako přechodový rituál (podle knihy V. Turnera: Průběh rituálu). 5. Něco z neurověd. Pohled zorným úhlem neurologie a anatomie na podstatu strachu, úzkosti, skleslosti, deprese a jak z toho ven. 6. Já a Druhý filosoficky: ukázáno na dvou různých filosofických koncepcích (židovské a křesťanské), (výklad podle M. Bubera, E. Levinase, B. Caspera, R. Braguea). 7. Já a Druhý prakticky: starost o druhého jako utváření sebe samého. Láska k bližnímu. Bipersonalita v psychoterapii (podle J. Němec: Bolest a naděje). 8. Tělo, já a společnost: náhled na sociální stránku handicapu. Přijetí handicapu podle mýtem určovaného podvědomí, nebo podle racionální vědomé mysli (výklad podle R. F. Murphyho, S. Freuda). 9. Vědomá mysl a osoba, a některé antropologické konstanty člověka: člověk jako nepřirozený druh, jeho smrtelnost a schopnost transcendence (výklad podle Jana Sokola). 10. Emoce. Ukázáno na smíchu, pláči, strachu, bolesti, jejich význam a překonávání (podle J. Němec: Bolest a naděje). 11. Vina a odpuštění (podle M. Bubera, S. Freuda, K. Jasperse). 12. Hledání smyslu života a smyslu utrpení (výklad podle V. Frankla). Atestace: na základě kolokvií ke zpracovaným referátům z podatelny UKC. Všechny studijní texty jsou v elektronické podobě v Moodle v UKC. Last update: Pincová Eliška, Mgr. (28.08.2020)
|