Basics of crisis intervention - RPKN448
|
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přehled a orientaci v krizových situacích a metodických postupech
vedoucích k jejich řešení. Výuka nabízí studentům teoretické poznatky týkající se krize a krizové intervence a zároveň využívá praktických nácviků zaměřených na řešení modelových případů krizové intervence. Na konci kurzu budou mít studenti základní informace o krizi, její typologii a přístupech k ní. Budou mít přehled o možnostech, jak krizi zvládnout. Získají teoretické základy krizové intervence a přehled o způsobech navázání kontaktu s klientem v krizi a principech vedení rozhovoru s člověkem v krizi. Budou se orientovat v síti služeb poskytující krizovou pomoc. 1. Krize pojetí a definice krize, symptomy krize, spouštěče krize 2. Krize z hlediska trvání v čase a její fáze typy krizí podle způsobu manifestace a průběhu, typy krizí podle stupně závažnosti, fáze krize, syndrom psychického ohrožení, dynamické zúžení psychického pole a jeho projevy 3. Řešení krize přirozené vyrovnávací strategie spojené se stresem a zátěží, přirozené mechanismy chránící před fyzickou a psychickou bolestí, inventář adaptivních a vědomých strategií, které lze při zátěži a krizi využít 4. Odborná pomoc v krizi historie a definice krizové pomoci, základní charakteristiky a principy odborné krizové pomoci, cíl krizové pomoci, formy odborné krizové pomoci, prezenční a distanční forma a jejich dělení 5. Krizová intervence definice krizové intervence, její principy a výchozí body, telefonická krizová intervence, její výhody a meze, typy telefonátů na krizové lince, lůžkové krizové služby 6. Základní postupy v krizové intervenci struktura kontaktu s klientem v krizi, základní postupy v krizové intervenci – struktura konzultace, obecná doporučení pro kontakt s klientem, příprava na rozhovor, navázání kontaktu s klientem, efektivní komunikace – aktivní naslouchání, typy otázek 7. Práce s emocemi při kontaktu s klientem v rámci KI práce s emocemi obecně, pláč, strach a úzkost, panická úzkost, agrese a reakce krizového interventa na tyto emoce a projevy emocí 8. Základní orientace v situaci klienta postavení pracovníka krizové intervence, zjištění základních souvislostí, zakázka klienta, specifické techniky KI, ukončení kontaktu s klientem, pracovník krizové intervence 9. Práce se sebevražednými klienty rozlišní pojmů sebevražda, presuicidální syndrom, sebevražedné myšlenky, sebevražedné tendence, sebevražedný pokus, rizikové faktory sebevražedného myšlení, obecné zásady pro práci se sebevražednou tematikou Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (31.01.2023)
|
|
||
VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence - krize v životě člověka, formy krizové pomoci a služeb. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1704-6 Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (07.08.2023)
|
|
||
Moodle, podklady ke zkoušce (powerpoint prezentace), možnost obrátit se po e -mailu, domluvit si individuální konzultaci Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (31.01.2023)
|
|
||
Ústní zkouška, docházka 70% Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (31.01.2023)
|
|
||
https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=842
Klíč: KRIZE
Last update: Beneš Ladislav, Mgr., Dr. (16.02.2023)
|