|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (10.01.2023)
Předmět se věnuje nejprve vymezení relevantních pojmů, vývojovým změny v dětství a adolescenci, potřebám a rizikovému chování. Zvláštní pozornost věnuje rizikové a ohrožené mládeži, rozebírá rizikové a protektivní činitele, rozpracování pojem odolnosti/resilience. Část kurzu student/ka absolvuje formou stáže a pozorování při aktivitách s dětmi a mládeží. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Cílem předmětu je získat základní znalosti a zkušenosti ze sociální a sociálně pedagogické práce s cílovou skupinou mládeže a ohrožené mládeže v zahraničí a u nás. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Doporučená literatura Blatný, M. a kol. Problematika rizikového chování, vývoje dětí a dospívajících: hlavní témata a implikace pro další výzkum. Československá psychologie, 6/2005, s. 524-539. Jedlička, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha, Themis: 2004. Klíma, P. (et al.), (2007). Kontaktní práce. Praha: ČAS. Labáth, V. a kol. Riziková mládež. Praha, Slon: 2001. Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál. Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha, Portál: 2004. Nosál, I., Čechová, I. (eds.), (2014). Participace a nové přístupy k práci s ohroženými dětmi a rodinami. Brno: Česko-britská, o. p. s. Pížová, K., Punová, M. 2020. Spolupráce mezi základní školou a OSPOD z pohledu učitelů a sociálních pracovníků. LOGOS POLYTECHNIKOS, 11(2), s. 5-19. Punová, M. (2015). Práce s mládeží v době nejisté. Sociální pedagogika/Social education, Zlín: Univerzita Tomáše Bati, č. 1, s. 70-84. Rozvíjející další literatura: Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál. Koukolík, F., Drtilová, J. (2006). Vzpoura deprivantů. Praha: Galén. Daniel, B., Wassell, S. Adolescence. Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children 3. London and Philadelphia, Jessica Kingsley Publishers: 2005. Sharland, E. (2006). Young People, Risk Taking and Risk Making: Some Thoughts for Social Work. The British Journal of Social Work, 36, pp. 247-265. Reid, H., L., Fielding, A., J. (2007). Providing Support to Young People. London: Routledge. Novotná H., Špaček O., Šťovíčková Jantulová M. (eds), (2020). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
seminář, přednášky, vlastní práce |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Požadavky pro ukončení: 1) Realizované 2h Pozorování v terénu. Záznam z Pozorování v rozsahu 1-2 NS z pozorování poslat vyučujícímu do termínu stanoveného v úvodním setkání kurzu. 2) Realizovaná 6-8h Stáž (nebo v rámci povinných praxí min. 30 hod.) v zařízení pracujících s mládeží (sociální služba, SVP atd.), poznat rámec, chod, typy intervencí a jejich obsah, rozhovor s pracovníkem. Zprávu ze Stáže 1 NS/Praxe poslat emailem vyučujícímu nejpozději 3 dny před termínem kolokvia. 3) Aktivní účast na závěrečném kolokviu. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Témata: 1. úvod, zarámování témat, představení struktury kurzu, motivace účastníků kurzu |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Ukončení 1. ročníku |
|
||
Last update: doc. PhDr. Eva Křížová, Ph.D. (09.12.2021)
Požadavky pro ukončení: 1) Realizované 2h Pozorování v terénu. Záznam z Pozorování v rozsahu 1-2 NS z pozorování poslat vyučujícímu do termínu stanoveného v úvodním setkání kurzu. 2) Realizovaná 6-8h Stáž (nebo v rámci povinných praxí min. 30 hod.) v zařízení pracujících s mládeží (sociální služba, SVP atd.), poznat rámec, chod, typy intervencí a jejich obsah, rozhovor s pracovníkem. Zprávu ze Stáže 1 NS/Praxe poslat emailem vyučujícímu nejpozději 3 dny před termínem kolokvia. 3) Aktivní účast na závěrečném kolokviu. |