|
|
|
||
Vodítka k rozhovoru s lidmi, kteří se setkali s neštěstím, a k jeho zpracování POŽADOVANÉ VÝSTUPY PRO NAPLNĚNÍ PROFILU ABSOLVENTA pro předmět Psychosociální krizová spolupráce v rámci Bc. programu ETF 2012/2013
CÍLE CVIČENÍ • určit na základě volného rozhovoru v pozici "člověk - člověk" potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání u našeho protějšku (= člověka, který se setkal s neštěstím, v našem smyslu s ohraničenou událostí, která "dopadá"), aniž se na ně musíme přímo ptát • upevňovat se v základní dovednosti pro PsKS a pomáhající profese (= vedení rozhovoru) • prakticky dokázat znalost předmětu • učit se ze zkušenosti druhého člověka
ÚVOD Souvislosti rozhovoru: • Uveďte, s kým (a proč zrovna s ním) jste se na rozhovoru domluvili. Jak jste mu vysvětlili, k čemu rozhovor potřebujete? Proč myslíte, že Vám vyhověl? Díky čemu jste od něj získali souhlas ke zveřejnění rozhovoru před vyučující a spolužáky? • Předkládáte poučený souhlas vytvořený s člověkem, s kterým vedete rozhovor, a jím podepsaný. Poučený souhlas má dvě části: informační list a prohlášení.
STAŤ Veďte rozhovor. V rozhovoru zjišťujte (uvádím v podobě otázek přímých): • Prosím popište událost, kterou máte na mysli: co se tehdy stalo? Jak je to dlouho = kdy se to stalo? Jako kdo jste se s událostí setkal/a? (příklady: jako oběť přímá; příbuzný přeživší oběti přímé; pozůstalý po oběti přímé; profesně - hasič, policista, zdrav. záchranář; strojvedoucí, novinář, atp.) • Prosím, mohl/a byste popsat, které chvíle byly pro Vás na události a po ní nejhorší? • Kdy asi (za jak dlouho) po události, jste si uvědomil/a, že už je to zase dobré? Co pro Vás znamená (podle čeho poznáte), že už je to "zase dobré"? • Zamyslete se teď prosím nad pomocí pro sebe: Vnímal/a jste něco jako pomoc? Pokud ano, co pro Vás kdy (vzhledem k nejhorším okamžikům) bylo pomocí a kdo Vám pomohl? Pokud ne, jakou pomoc byste kdy (s přihlédnutím k nejhorším okamžikům) a od koho uvítal/a? Popište, co z chování blízkých nebo záchranářů, novinářů atp. jste vnímal/a jako pomáhající. Co Vám naopak na jejich chování vadilo (bylo zraňující)? Komu jste pomáhal/a Vy? • Změnila nebo nějak ovlivnila ta událost Vás anebo Váš život? Pokud ano, jak? • Uveďte cokoli, co byste chtěl/a k tématu doplnit. Uvedené otázky slouží pro inspiraci, nikoli proto, abyste jimi omezili vyprávějící/ho, sebe nebo rozhovor o neštěstí. Rozhovor zaznamenávejte tak, abyste zachytili přímou řeč vyprávějící/ho.
ZÁVĚR Výsledně zpracujte rozhovor na dvě stránky A4 a předložte spolu s poučeným souhlasem a celkovým přepisem rozhovoru. Na dvou stránkách: • Uveďte souvislosti rozhovoru. • Uveďte souhrn vyprávěného příběhu. • Uveďte POTŘEBY, HODNOTY, (vnitřní) SÍLY, (vnější) ZDROJE a STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ vyprávějící/ho doložené jeho/jejími přímými citacemi, které mají podklad v rozhovoru. Určete, v čem daný člověk nachází NADĚJI, SMYSL, POKOJ, VDĚČNOST. • Reflektujte (= uvědomujte si a pojmenovávejte) úkol a sebe v něm: uvědomujte si a pojmenovávejte proces dojednávání a vedení rozhovoru, (proměňující se) vztah s Vaším protějškem atp. Určete místa v rozhovoru (nebo při jeho dojednávání), která byla pro Vás významná, a pojmenujte, čím. Určete, co Vás k druhému člověku přibližovalo, a kdy jste od něj pociťovali odstup. Atp. Co jste se sami o sobě dozvěděli ve vztahu k úkolu tohoto typu?
POSTUP CVIČENÍ A ZKOUŠENÍ Pokud nestačíte splnit úkol v hodinách výuky, budete pokračovat obvyklým způsobem: napíšete se k rozmluvě nad úkolem na vypsané datum a týden před tímto datem zašlete či doručíte na mou adresu na ETF (Černá 9, Praha 1) písemně zpracovaný úkol v papírové podobě.
Počítejte prosím s tím, že pro udělení klasifikovaného zápočtu budu zjišťovat • Váš základní přehled o zákonech 101, 239, 240/2000 Sb.; • Vaši základní znalost Standardů psychosociální krizové pomoci a spolupráce (GŘ HZS, 2010); • dovednost vedení rozhovoru a jeho rozboru (písemný úkol - viz zadání výše); na rozhovoru je posuzována Vaše:
Děkuji a těším se na shledanou.
Bohumila Baštecká, bastecka@etf.cuni.cz 25. února 2013 Last update: Maturová Klára, Mgr. (12.10.2022)
|