|
|
|
||
Kurz uvádí posluchače do četby vybraných klasických filosofických textů. Cílem je, aby si studenti doplnili učebnicové znalosti dějin filosofie, které získají samostudiem, prací přímo s primárními texty. Kurz se zaměřuje na otázky metafyziky a etiky ve filosofii od antiky až po Immanuela Kanta. Navazující seminář v magisterském studiu bude věnován novější filosofii.
Texty čtené a probírané v prosemináři: - Jan Patočka, Kacířské eseje o filosofii dějin - Platón, Ústava - Aristotelés, Metafyzika A - René Descartes, Meditace o první filosofii - Immanuel Kant, Prolegomena ke každé příští metafyzice - Immanuel Kant, Základy metafyziky mravů Last update: Navrátilová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
|
|
||
Podmínkou zápočtu je esej v rozsahu přibližně deseti stran, která bude zpracovávat vybranou otázku z textu probíraného na prosemináři, případně interpretovat vybranou pasáž z tohoto textu. Práce musí být přehledně členěna, musí obsahovat úvod, v němž bude představena otázka, a závěr, kde bude shrnuto, k čemu autor ve své práci dospěl, příp. jaké je jeho stanovisko k dané otázce. Po formální stránce musí práce splňovat základní požadavky kladené na akademické práce (viz zejména Manuál k formálním náležitostem akademických písemných prací: http://web.etf.cuni.cz/ETF-139-version1-ManualPisPrETF04.pdf). Last update: Navrátilová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
|
|
||
Patočka, Jan, Kacířské eseje o filosofii dějin, Praha 2007, str. 56–58. Platón, Ústava, Platónovy spisy, sv. IV, Praha 2003 (podobenství o slunci, úsečce a jeskyni: VI,506b–VII,517c);[1] Aristotelés, Metafyzika A, Praha 2008 (první a druhá kniha); Descartes, René, Meditace o první filosofii, Praha 2010; Kant, Immanuel, Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou, Praha 1992. [1] Řecké znění Platónových a Aristotelových textů je v elektronické podobě přístupné na: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/. Last update: Navrátilová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
|
|
||
Vybrané texty studenti nastudují samostatně za pomoci připravených otázek, které by je měly vést v četbě. Při četbě je vhodné zaznamenat si strukturu textu, která jim lépe umožní porozumět postupu autorovy argumentace. Společná setkání budou věnována kontrole toho, nakolik studenti textu porozuměli, a diskuzi nad textem. Last update: Navrátilová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
|
|
||
https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=816 Last update: Navrátilová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (17.09.2021)
|