SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Training to Support Interdisciplinary Awareness - RDIK0800
Title: PTP-Reflektovaná mezioborová praxe
Guaranteed by: Department of Practical Theology (27-PT)
Faculty: Protestant Theological Faculty
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 8
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
summer s.:
Number of self-study hours: 160 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/10, --- [HS]
summer s.:0/20, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unlimited (unknown)
summer:unknown / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
Mgr. Bc. Eliška Hudcová, Ph.D.
Incompatibility : RDI0800
Pre-requisite : RDIK0301, RDIK0302, RDIK0701, RDIK0702
Interchangeability : RDI0800
Is incompatible with: RDI0800
Is interchangeable with: RDI0800
Annotation - Czech
Cílem daného předmětu je naučit se vnímat v prostředí konkrétní křesťanské organizace hodnoty daného subjektu/komunity v interakci se svými vlastními hodnotami.

V rámci předmětu student připravuje, realizuje a prezentuje specificky komunitní projekt (praxi), jehož tématem je provázení společenství (organizace) na cestě možné změny. Student vhodně propojuje poznatky z dílčích disciplín, které jsou součástí studia programu Komunitní krizová a pastorační péče – Diakonika s praktickými zkušenostmi, získanými na základě setkání s konkrétní křesťanskou (křesťansky orientovanou) organizací. Předmět podporuje sebereflexi studenta – tj. reflexi své role a svého působení v organizaci, svých silných a slabých stránek, zastávaných hodnot a postojů, vzdělávacích potřeb aj., s ohledem na budoucí profesi komunitního pracovníka a jeho kompetence.

Součástí výuky předmětu je důraz na týmovou a participativní spolupráci, uplatnění vícestranného kontraktování, porozumění danému společenství (organizace), silám a zdrojům jeho odolnosti v procesu (ne)očekávaných změn, facilitovaná schůzka se zástupci daného společenství a místní komunity pro přípravu komunitní intervence a podporu dané komunity. V předmětu je očekáváno aktivní zapojení, vnímání kolektivu a jeho interakce.

Výsledkem předmětu je portfolio zachycující jednotlivé kroky a jejich reflexi, které prezentuje při závěrečné mezioborové konferenci.


Last update: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (01.07.2025)
Course completion requirements - Czech

Student je hodnocen uspěl / neuspěl - tj. zápočtem.

Součástí dvousemestrální výuky je účast na setkáních a přednáškách, aktivní zapojení a týmová facilitace setkání, průběžná realizace praxe, komunikace s patronem/patronkou, závěrečná prezentace výsledků na konci letního semestru.

Docházka je povinná. Lze chybět maximálně 2x za oba semestry. Absenci nad tento limit je třeba řešit individuálně s vyučujícími.

K zápočtu je třeba během výuky předložit portfolio (jednotlivá témata se mohou lišit dle zaměření organizace, ve které student koná praxi).

NAVRŽENÁ STRUKTURA PORTFOLIA (jedno portfolio za tým) 

1) Krok nultý: POROZUMĚNÍ HODNOTÁM předmětu v kontextu studovaného oboru

A) Krok první:  KONTAKT s organizací pro praxi a VYTVÁŘENÍ realizačních DOHOD (kontraktování) pro týmovou spolupráci S ORGANIZACÍ/SPOLEČENSTVÍM = max. 2 strany

B) Krok druhý: CÍL praxe a individuální PLÁN ROZVOJE pro osobní růst (osobní rozvojový cíl) = max. 2 strany

C) Krok třetí: POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy organizační kultury; organizace na cestě = max. 2 stránky 

D) Krok čtvrtý: dynamické POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy ODOLNOSTI; organizace v akci = max. 1 stránka

2) První zastavení: REFLEXE vlastního působení v organizaci, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb (cíl praxe), ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka

E) Krok pátý: PŘÍPRAVA facilitované schůzky v organizaci, zvažování kulturně a situačně přiměřeného rituálu v kontextu komunitní krizové práce = max. 2 stránky

F) Krok šestý: FACILITOVANÁ SCHŮZKA pro vytváření KULTURNĚ A SITUAČNĚ PŘIMĚŘENÉHO RITUÁLU a ZÁPIS z ní, navržení RITUÁLU = max. 2 stránky

G) Krok sedmý: NÁVRH navrženého RITUÁLU = max. 2 stránky

3) Druhé zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ (dosažených) vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka 

H) Krok devátý: PŘÍPRAVA pro PREZENTACI výsledků praxí (tzn. portfolio) = 15 - 17 stránek + přílohy (informovaný souhlas, pozvánka na facilitovanou schůzku, deklarované hodnoty organizace aj.)

CH) Krok desátý: PREZENTACE výsledků PRAXÍ (PPT, Prezi, Canva a jiné nástroje)

I) Krok jedenáctý: závěrečná SEBE/REFLEXE  a závěrečné SEBE/HODNOCENÍ studentských PRAXÍ = max. 3 stránky

 

Celkem bude mít práce 15 - 17 stran + přílohy, nutno dbát na obsah, kvalitu a formu, nikoli na kvantitu. Přílohy se nepočítají do rozsahu práce. 

Náležitosti rukopisu: okraje 2,5 cm ze všech stran textu, řádkování 1,00-1,15, mezery před i za odstavcem 0-6b., velikost písma 12. 

Rukopisy jsou nahrávány do Moodle 14 dnů před závěrečnou prezentací.

 

Last update: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (01.07.2025)
Literature - Czech

Doporučená literatura

Management:

HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace - Software lidské mysli. Praha: Linde.

LUKÁŠOVÁ, Růžena (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.

HAVRDOVÁ Zuzana, ŠMÍDOVÁ Olga, ŠAFR Jiří, ŠTEGMANNOVÁI Ingrid a kol. (2011): Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, FHS UK.

Krizová spolupráce

BAŠTECKÁ,Bohumila a kol. (2013). Psychosociální krizová spolupráce, Praha: Grada, 200 s.

Ulrichová, M. (2014). Hledání smyslu ve smrti a umírání. Ostrava. Moravapress.

Komunita

GOJOVÁ Alice (2006). Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně-sociální fakulta.

VÁNĚ, Jan (2012). Komunita jako nová naděje? Náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň: Západočeská univerzita. Str. 6 - 56

JAHODA Marie, Paul F. LAZARSFELD a Hans ZEISEL (2013). Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných. Masarykova univerzita Brno,182 s.

Rituál

Van GENNEP, Arnold (1996). Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Nakladatelství Lidové noviny

KUNETKA František (2001). Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 351 s.

RICOEUR, P. (1993). Život, pravda, symbol. Oikoymenh. 255 s.

NOBLE Ivana: Symbolické prostředkování celistvosti v západním pravoslaví. Grantový projekt

GAP401/11/1688

GUARDINI Roman (1993). O duchu liturgie (kap. Liturgie jako hra). Praha: Česká křesťanská Akademie.

Teologie

Doc. Sláma - 10 textů - jak Bible zachází s rituály

KŘIVOHLAVÝ, Jaro (2000). Pastorální péče. Praha: Oliva.

MARTINEK, Michael (2008). Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha: Jabok.

RICHTER, Klement (1996). Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie. Praha: Vyšehrad.

RÖMER,Thomas (2006). Skrytý Bůh: Sex, krutost a násilí ve SZ. Jihlava: Mlýn.

Last update: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (01.07.2025)
Teaching methods - Czech

Přednáška, diskuse, facilitace, prezentace, sdílení

 

Last update: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (01.07.2025)
Learning resources - Czech

Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=920

Klíč k zápisu: praxe

Last update: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (01.07.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html