|
|
|
||
1) Motorické schopnosti Struktura, biologická podstata, senzitivní období, vývoj a diagnostika základních motorických schopností. 2) Základy testování a měření v tělesné výchově a sportu Vlastnosti motorických testů, základní statistické operace při zpracování naměřených dat, standardní skóry, motorický profil. 3) Somatotypologie Význam somatotypologie, vývoj a popis klasifikačních systémů, antropometrická metoda stanovení somatotypu podle Heathové a Cartera. 4) První pomoc při bezprostředním ohrožení života Obecný postup. Postup při bezvědomí, zástavě dechu a oběhu, masivním krvácení. Resuscitace. 5) První pomoc při úrazech a náhlých neúrazových stavech Poranění hlavy, páteře. Poranění končetin, riziková a neriziková. Poranění trupu, vnitřní krvácení. Bolest na hrudi - infarkt myokardu; mrtvice; alergická reakce; epilepsie; diabetes mellitus. 6)Adaptace svalu na zatížení Mechanismy svalové kontrakce, adaptace svalu (neuromuskulární adaptace, hypertrofie). 7) Adaptace kardiorespiračního systému na zatížení Srdce, srdeční frekvence, systolický objem, minutový objem srdeční, oběhový systém, redistribuce krve při zatížení, ventilace, respirace. 8) Kinematika a dynamika v biomechanice sportu Kinematika, dynamika, základní veličiny a vztahy mezi nimi, Newtonovy pohybové zákony a jejich aplikace ve vybraných situacích konkrétního sportu. 9) Biomechanika sportu Energie a jejich transformace při pohybu člověka, Pohyblivost těles a jejich soustav, Biomechanika svalové kontrakce, F-l a F-v křivka, výzkumné metody v biomechanice. 10) Velké tělocvičné systémy 19. a 20. století Turnerské a sokolské hnutí, švédská léčebná gymnastika a francouzská přirozená metoda (okolnosti vzniku, zakladatelé a protagonisté/protagonistky, společenské souvislosti jejich působení, obsah a cíl cvičení, vývoj organizačních struktur). 11) Olympijské hry a olympijské hnutí v proměnách času Všeřecké hry, hry v řecké Olympii (počátek a konec, kult, rituály, pravidla a disciplíny). Vznik novodobých olympijských her a jejich vývoj (poslání, MOV, místo a čas konání, zrození ZOH, problémy, amaterismus a profesionalismus, OH a politika, doping, ženy na OH). 12) Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy Využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže. 13) Sociologie a sociologie sportu Struktura, předmět a metoda sociologie. Životní styl, sport a volný čas. 14) Osobnost sportovce, sportovní motivace Vybrané přístupy ke studiu osobnosti, struktura a dynamika osobnosti, vývoj motivační struktury sportovce, potřeby a motivace; výkonová, vnitřní a vnější motivace, sebedeterminace ve sportu. 15) Poznávací procesy a sport, emoce ve sportu Vnímání, pozornost, myšlení, učení, představivost ve sportu, emocionalita ve sportu, časový sled emocí ve sportu, aktivační teorie emocí a předpoklady k výkonu, závodní úzkost 16) Pedagogika, její současná podoba a úkoly Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky; význam pedagogiky v současné společnosti; členění pedagogiky; základní pedagogické pojmy; zásady, úkoly a cíle pedagogického procesu; současná podoba pedagogiky; alternativní pedagogické koncepce. 17) Pedagogika sportu Znaky současného sportu, výchovné úkoly současného sportu, sportovní dráha, fair-play, sport jako prostředek výchovy, olympismus, doping. 18) Komunikace v pedagogickém procesu Pojem, rozdělení, složky a funkce komunikace; motivace ke komunikaci, komunikační kontext a modality, komunikační kompetence trenéra, komunikační fauly. Last update: Krupková Dominika, Mgr. (21.05.2023)
|