SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Didactics of Sport Games - PSPH623K
Title: Teorie a základy didaktiky sportovních her
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:16/0, C+Ex [HS]
Capacity: 20 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Michaela Běhanová
PhDr. Jan Carboch, Ph.D.
PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Mgr. Tomáš Kočíb
Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D.
Mgr. Jan Petružela
Mgr. Petra Pravečková, Ph.D.
PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
Pre-requisite : PSPH621K, PSPH622K
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (15.10.2021)
Přehled základních pojmů a poznatků v oblasti teorie a didaktiky sportovních her, a to se zaměřením především na školní tělesnou výchovu a různé formy zájmově rekreačních aktivit.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnout teoretické zázemí z oblasti didaktiky vybraných sportovních her - konkrétně: fotbalu, softbalu, florbalu, basketbalu, volejbalu, házené a vybraných netradičních sportovních her. Cvičení jsou směřována k budování a rozvoji didaktických kompetencí studentů.

Student zná a umí popsat klíčové body techniky jednotlivých sportovních her. Student zná metodiku nácviku uvedených sportovních her, umí zvolit patřičná cvičení při jejich nácviku, vysvětlit jejich cíl a zná základní chyby.

Student má pohybové kompetence k ukázce průpravných cvičení, herních cvičení a průpravných her - výše uvedených sportovních her. Student aplikuje poznatky ze základních teoretických předmětů do oblasti didaktiky sportovních her. Student je plně kompetentní vést rozcvičení v jakékoli sportovní hře.

Student umí po obsahové a organizační stránce připravit vyučovací jednotku s obsahem sportovní hry - fotbal, basketbal, volejbal, házená, florbal, softbal a některé netradiční sportovní hry. Student je schopen samostatně plánovat, řídit a vyhodnotit program zaměřený na nácvik základních dovedností jednotlivých sportovních her. Je schopen adekvátně reagovat na aktuální podmínky a možnosti (zdravotní, pohybové atd.) žáků. V rámci přípravy a realizace programu dokáže zvolit adekvátní pomůcky a efektivně je využít. Student zná didaktické řídící styly výuky a v případě potřeby je při realizaci programu dokáže využít. Student dokáže zhodnotit sestavený program, vyučovací lekci i vedení lekce jinou osobou/ studentem. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Pravidla sportovních her.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Petra Pravečková, Ph.D. (15.10.2021)

Požadavky k udělení zápočtu:

1/ Aktivní účast ve výuce (celkově povoleny max. 2 absence)

2/ Vypracování seminární práce a její prezentace na poslední 8.lekci

Požadavek k vykonání ústní zkoušky:

Udělení zápočtu. (Bez udělení zápočtu a jeho zapsání do SISu se nelze na ZK ani přihlašovat. Jinak hrozí propadnutí termínu).

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)
Přednášky a cvičení:

1. Úvod do studia; požadavky a zadání seminárních prací. Vytváření podmínek pro učení herním dovednostem - MOF, transpozice nacvičovaných činností do herních podmínek u SH brankového typu

2. Využití didaktických forem a metod v softballu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v pálkovacích sportovních hrách, specifika výuky fotbalu ve školní TV

3. Využití didaktických forem a metod ve fotbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve fotbalu, specifika výuky fotbalu ve školní TV

4. Využití didaktických forem a metod ve volejbale, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve volejbale, specifika výuky volejbalu ve školní TV

5. Využití didaktických forem a metod v házené, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v házené, specifika výuky házené ve školní TV

6. Využití didaktických forem a metod ve florbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky ve florbalu, specifika výuky florbalu ve školní TV

7. Využití didaktických forem a metod v basketbalu, aplikace a význam didaktických stylů a základy diagnostiky v basketbalu, specifika výuky basketbalu ve školní TV

8. Prezentace jednotlivých seminárních prací

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Jakub Kokštejn, Ph.D. (21.10.2022)

Odkaz na studjní opory v MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4898 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html