|
|
|
||
The subject gives a background of a theory and praxis of an educational process within the preparation of future PE teachers, coaches of all sports, physiotherapeuts, teachers of disadvantaged youth etc.
Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (11.12.2019)
|
|
||
Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení pedagogiky, resp. pedagogiky sportu v současné společnosti. Dále by měli znát základní pedagogické zásady jako je i umět aplikovat ve sportovním tréninku jako i v soutěži. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní pedagogické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny sportovců/svěřence. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam pedagogiky jako i podoboru pedagogiky sportu pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v pedagogické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat v edukačním procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska pedagogiky - student je schopen uplatňovat hlavní pedagogické principy a didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje - student dovede kriticky zhodnotit význam volného času pro jednotlivce i současnou společnost - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student se orientuje v legislativním nastavení edukačního procesu - student dovede připravit vhodný edukační program či jeho části Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (20.06.2023)
|
|
||
Credit: own work (essay, presentation etc. - according to an agreement with a teacher) Topics for an exam: 1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení - cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|
|
||
JANSA, P., JŮVA, V., KOCOUREK, J. SVOZIL, Z. & K. KOVÁŘ Pedagogika sportu. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2014. JANSA, P., KOTLÍK, K & NĚMEC, J. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2014. JANSA, P. Sportovní příprava. Edtion ed. Praha: Q Art, 2009. ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2007. ARMOUR, K. Sport pedagogy: An introduction for teaching and coaching. Edtion ed.: Routledge, 2013. ISBN 1317902874. TINNING, R. Pedagogy and human movement: Theory, practice, research. Edtion ed.: Routledge, 2009. ISBN 1134088876. Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
|
|
||
Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika, pedagogika sportu (PPPD209) Bakalářské studium
1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení – cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (10.12.2019)
|
|
||
Lectures: 1. Sense of the pedagogy in context of contemporary social development 2. Historical background of the birth of pedagogy 3. Factors of development and human ontogenetics 4. Basics of sport pedagogy 5. Personality of an athlete and a trainer 6. Motor learning 7. Research methods in sport pedagogy
Exercises: 1. Overwiev of methods of a pedagogical diagnostics 2. Analysis of an interaction of teachers and pupils in physical education 3. Application of assessing scales in physical education and sport 4. Investigation of an internal motivation among athletes 5. Attitudes of children and youth towards physical education and sport 6. Emotional reaction of children and youth during physical education 7. Application of a semantic differential in kinanthropology Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
|
|
||
Lectures of a subject Pedagogy, Pedagogy of Sport are realized by MS Teams.
Last update: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (27.09.2023)
|