The course focuses on the integration of marketing and sustainable development in a market-oriented economy. The course will begin with an introduction to marketing and its role in the context of sustainability, outlining the pillars and goals of sustainable development. Students will then learn about the marketing algorithm and philosophy, as well as the marketing mix. The sub-types of marketing then include concepts such as green marketing and greenwashing. Emphasis will be placed on market segmentation, targeting and positioning, and the significant role of sustainability as a competitive advantage. The course will also introduce learners to consumer behavior, factors influencing consumer decision-making, and consumer typologies, including "green" and "sustainable" consumers. Other parts of the course will focus on the design and range of sustainable products and services, sustainable branding and product life cycle management. Pricing methods and marketing communications, including sustainability advertising and public relations, will also be discussed. In the seminars, students will engage in presentations of their individual topics and team projects, followed by discussions focused on sustainability. This course emphasizes creativity, emotion, and designing marketing strategies for different types of market players, describing tactics for effective advertising and assessing its effects. Overall, the course aims to prepare students for the challenges and opportunities that sustainable marketing presents.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Předmět se zaměřuje na integraci marketingu a udržitelného rozvoje v tržně orientované ekonomice. Kurz začne úvodem do marketingu a jeho role v kontextu udržitelnosti, přičemž budou nastíněny pilíře a cíle udržitelného rozvoje. Následně se studenti seznámí s marketingovým algoritmem a filozofií, stejně jako s marketingovým mixem. Dílčí druhy marketingu poté zahrnují koncepty jako green marketing a greenwashing. Důraz bude kladen na segmentaci trhu, targeting a positioning, a na značnou roli udržitelnosti jako konkurenční výhody. V rámci kurzu studující se také seznámí s chováním spotřebitele, faktory ovlivňujícími jeho rozhodovací proces, a typologiemi spotřebitelů, včetně „zelených“ a „udržitelných“ spotřebitelů. Další část kurzu se zaměří na design a sortiment udržitelných produktů a služeb, budování udržitelné značky a řízení produktového životního cyklu. Budou se rovněž probírat metody určování ceny a marketingová komunikace, včetně reklamy a public relations zaměřených na udržitelnost. V seminářích se studenti zapojí do prezentací svých individuálních témat a týmových projektů, následovaných diskusemi zaměřenými na udržitelný rozvoj. Tento kurz klade důraz na kreativitu, emoce a navrhování marketingových strategií pro různé typy tržních hráčů, popisuje taktiky pro efektivní reklamu a posuzování jejích účinků. Celkově má kurz ambici připravit studenty na výzvy a příležitosti, které udržitelný marketing přináší.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.
Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:
uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
definovat a popsat strukturu marketingového plánu
definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis
Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu.
Dalšími výstupy z učení v kontextu orientace na udržitelný rozvoj v globálním meřítku celého předmětu:
definovat základní pojmy z marketingu a vysvětlit jeho roli v tržně orientované ekonomice, včetně propojení s cíli udržitelného rozvoje.
aplikovat marketingový algoritmus a filozofii na případové studie udržitelně orientovaných firem.
analyzovat marketingový mix, včetně porozumění green marketingu a greenwashingu, a vypracovat návrhy pro jejich účinné využití.
provést segmentaci trhu a vypracovat strategie cílení a positioning s důrazem na udržitelnost jako konkurenční výhodu.
analyzovat faktory ovlivňující rozhodovací proces spotřebitele a aplikovat poznatky na případové studie v oblasti udržitelného chování.
navrhnout udržitelný produkt a obal, včetně zhodnocení jejich ekologických vlastností.
vypracovat strategie pro budování udržitelné značky a posoudit efektivitu těchto strategií.
analyzovat životní cyklus produktu a stanovit marketingové strategie na základě jednotlivých fází tohoto cyklu s ohledem na udržitelnost.
určit cenu produktu a navrhnout cenové strategie
vypracovat komunikační kampaň, včetně reklamy, public relations a osobního prodeje, se zaměřením na udržitelnost.
posoudit účinnost různých médií v reklamních kampaních a navrhnout optimalizaci propagační strategie.
navrhnout marketingové strategie pro různé typy tržních hráčů a analyzovat jejich potenciální dopady.
efektivně prezentovat a obhájit své individuální a týmové projekty, reflektovat kritické názory a zapojit se do konstruktivní diskuse v kontextu udržitelného rozvoje.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Požadavky na zápočet
Docházka na semináře
Zpracování seminární práce
Prezentace a obhajoba vybraného tématu seminární práce
Prezentace a obhajoba týmového projektu
Zpracování projektové dokumentace k týmovému projektu
Požadavky na zkoušku:
Splněný a zapsaný zápočet
Písemná část zkoušky
Ústní část zkoušky
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Literature - Czech
Základní:
Studijní materiály poskytnuté v rámci výuky.
Čáslavová, E. (2020). Management a marketing sportu 21. století. Ekopress.
Fullerton, S., & Merz, G. R. (2008). The four domains of sports marketing: A conceptual framework. Sport marketing quarterly, 17(2).
Hapuwatte, B. M., & Jawahir, I. S. (2021). Closed‐loop sustainable product design for circular economy. Journal of Industrial Ecology, 25(6), 1430-1446.
Chiu, M. C., & Chu, C. H. (2012). Review of sustainable product design from life cycle perspectives. International Journal of Precision Engineering and Manufacturing, 13, 1259-1272.
Kotler,P, & Keller, K. L. (2013). Marketing management-14. vydání. Grada Publishing, a.s.
Kumar, V., & Christodoulopoulou, A. (2014). Sustainability and branding: An integrated perspective. Industrial Marketing Management, 43(1), 6-15.
United Nations. (2024). The 17 Goals. Sustainable Development. Available at: http:// https://sdgs.un.org/goals.
Veselá, J. (2024). Význam udržitelnosti v rámci outdoorového vybavení: Nesoulad mezi postojem a nákupním chováním. Diplomová práce.
Vysekalová, J. (2011). Chování zákazníka: Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Grada Publishing, a.s.
White, K., Hardisty, D. J., & Habib, R. (2019). The elusive green consumer. Harvard Business Review, 11(1), 124-133.
Další doporučená:
Vysekalová, J. a kol. (2014). Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Grada Publishing, a.s.
Vysekalová, J. a kol. (2007). Psychologie reklamy. Grada Publishing, a.s.
Young, M. (2018). Ogilvy o reklamě v digitálním věku. Svojtka & Company.
Vysekalová, J., Mikeš, J. (2010). Reklama: Jak dělat reklamu. Grada Publishing, a.s.
Ogilvy, D. (2011). Ogilvy o reklamě. Management Press.
Tomek, G., Vávrová, V. (2011). Marketing of myšlenky k realizaci. Professional Publishing.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky na zápočet
Docházka na semináře
Zpracování seminární práce
Prezentace a obhajoba vybraného tématu seminární práce
Prezentace a obhajoba týmového projektu
Zpracování projektové dokumentace k týmovému projektu
Požadavky na zkoušku:
Splněný a zapsaný zápočet
Písemná část zkoušky
Ústní část zkoušky
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)
Syllabus - Czech
Přednášky:
Úvod a celkový přehled k obsahu a průběhu kurzu. Propedeutika marketingu, úloha marketingu v tržně orientované ekonomice. Pilíře a cíle udržitelného rozvoje. Propojení udržitelnosti a marketingu.
Marketingový algoritmus, marketingová filozofie. Role marketingu v udržitelně orientované firmě.
Marketingový mix, Green marketing, greenwashing a další dílčí druhy marketingu.
Segmentace, targeting, positioning. Udržitelnost jako konkurenční výhoda.
Chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces. Spotřebitel v kontextu udržitelného spotřebitelského chování.
Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu s orientací na udržitelný rozvoj. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu. Strategie udržitelnosti v rámci životního cyklu produktu.
Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby. Práce se slevami a komunikací ceny.
Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje. Marketingová komunikace udržitelnosti.
Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.
Kreativita a emoce v udržitelném marketingu.
Semináře:
1. Přehled průběhu seminářů. Specifikace zápočtových požadavků. 2. – 8. Prezentace a obhajoby individuálních témat seminárních prací. Následná rozprava a diskuze v kontextu udržitelného rozvoje. 9. – 10. Prezentace a obhajoby týmových projektů. 11. – 13. Opravy v rámci plnění zápočtových požadavků
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (03.01.2025)