|
|
|
||
Předmět má seznámit studenty se základy komunikace mezi lidmi a zásadami komunikace pro manažery. Výuka
je zaměřena zejména na osvojení základních komunikačních teorií, poznání verbální a neverbální komunikace,
metod přesvědčování, zákonů a technik asertivity, řešení konfliktů, základů předávání informací stejně jako s
komunikačními hrami a transakční analýzou.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je zvládnout praktickou komunikaci při vedení lidí ve sportu i v různých manažerských funkcích. Zároveň dosáhnout znalostí, umožňujících porozumět podstatě teoretických základů lingvistiky, pozitivní komunikace a řešení složitějších konfliktních mezilidských situací. Výstupy učení představují měkké dovednosti a vědomosti, které student získá a otázky, resp. okruhy problémů, na které má být schopen odpovědět, nebo je řešit. Jedná se zejména o schopnost zodpovědět a řešit následující otázky a problémy:
Student má být schopen na základě nabytých vědomostí uplatnit znalosti a dovednosti komunikace v manažerské a sportovní praxi, tzn. např. uvést konkrétní příklady a případy jejich aplikace v reálném životě, situačně podmíněné skutečnosti. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (21.10.2023)
|
|
||
Písemný test, ústní zkouška, alespoň 60% účast na seminářích. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Povinná:
DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2008. 508 s. ISBN 978-80-247-2018-0. VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha, Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4. MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2339-6.
Doporučená:
MEDZIHORSKÝ, Š. Asertivita. Praha: Elfa, 1991. 198 s. ISBN 80-9000197-1-4. KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada Publishing,a.s., 2006. ISBN 80-247-1677-1. LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery. Praha: Grada Publishing, 2012. 192 s. ISBN 978-80-247-4406-3. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (10.01.2019)
|
|
||
Písemný test, ústní zkouška, alespoň 60% účast na seminářích. Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (24.10.2019)
|
|
||
Přednášky:
1. Základy komunikace, charakter a podmínky - zvláštnosti češtiny. 2. Verbální komunikace, konotativní a denotativní významy. 3. Aktivní naslouchání, typy otázek, bariéry v naslouchání. 4. Neverbální komunikace - paralingvistika. 5. Řeč těla a její význam, proxemika. 6. Základy pozitivní komunikace a souvislost se sebepojetím a sociální percepcí druhých: I´m OK - You´re OK. 7. Komunikační jednotky, obřady a hry. Pozdrav, loučení, základy sociálních her. 8. Argumentace a zásady přesvědčování. 9. Základy asertivity a její definice. Asertivní práva, „já“ jazyk. 10. Asertivní techniky (otevřené dveře, negativní aserce, gramofonová deska apod.). 11. Kritika: obvyklé a chybné reakce, jak kritizovat a jak čelit kritice. 12. Konflikty a jejich zvládání. Typy mezilidských konfliktů, agresivní a úniková řešení. 13. Transakční analýza a komunikační hry s nulovým koncem. 14. Zásady předávání informací a podávání zpráv.
Semináře:
1. Zjišťování efektivity skupiny - případ na přežití (výcvik). 2. Verbální komunikace - výcvik v naslouchání, typy otázek a jejich použití při zjišťování a navrhování řešení. 3. Neverbální komunikace - vzdálenosti, posturika, mimika. Výcvik encounterových technik. 4. Pozitivní komunikace a empatie - skupinová hra 5. Argumentace a přesvědčování - cvičný případ na přesvědčování „kolo“. 6. Test asertivity - rozpoznávání agresivního, pasivního a asertivního chování v různých situacích 7. Konfliktní situace a jejich asertivní řešení. Sebepoznávací test a výcvik typu „role plays“. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (10.01.2019)
|