The course focuses on acquiring basic knowledge of marketing theory. Students learn in the first part of the basic concepts, tools, methods of marketing, the second part is dedicated to the marketing strategies of companies, and particularly with regard to sports marketing strategies in services and non-profit sector.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (16.09.2020)
Předmět se orientuje na získání základních znalostí z teorie marketingu. Studenti se seznamují v prvé části se
základními pojmy, nástroji, metodami marketingu, druhá část je věnována marketingovým strategiím firem a zvlášť
s ohledem na sport marketingovým strategiím v oblasti služeb a v neziskovém sektoru.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (09.01.2019)
Aim of the course - Czech
Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.
Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:
uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
definovat a popsat strukturu marketingového plánu
definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis
Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu.
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (29.09.2023)
Course completion requirements - Czech
Požadavky na zápočet:
zpracování praktických projektů na zadané téma
zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
dosažení alespoň 75 % bodů
Požadavky na zkoušku:
písemný test
úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (02.10.2023)
Literature - Czech
Povinná:
KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3.
KOTLER, P. Marketing Management. Analýza plánování, využití, kontrola. 9. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5.
PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-02541.
VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha, Grada. 2004. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. Vydání 2009 s podporou výzkumného záměru UK FTVS MSM 0021620864. Praha: Olympia, 2009. 226 s. ISBN 978-80-7376-150-9.
Doporučená:
COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování: praktická příručka manažera. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. Manažer. ISBN 80-7169-641-2.
VYSEKALOVÁ, J. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0402-1.
VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9.
VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3492-7.
OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-154-6.
VYSEKALOVÁ, J. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (09.01.2019)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky na zápočet:
zpracování praktických projektů na zadané téma
zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
dosažení alespoň 75 % bodů
Požadavky na zkoušku:
písemný test
úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (02.10.2023)
Syllabus - Czech
Přednášky:
Propedeutika marketingu.
Marketingový algoritmus a marketingová filozofie.
Druhy marketingu. Marketingový mix.
Marketingové prostředí - analýza trhu, základní orientace ve zkoumání charakteristických znaků trhu. Konkurence.
Nákupní chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces.
Proces marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metody a techniky. Stanovení vzorku. Přínosy a možnosti marketingového výzkumu.
Produkt, sortiment.
Značka a její řízení.
Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu.
Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby.
Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje.
Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.
Semináře:
1. - 13. Aplikace teorie z přednášek na praktických příkladech. Prezentace individuálních a skupinových projektů
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (02.10.2023)
Learning resources - Czech
Studijní materiály - Moodle: - https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1254 - (Moodle pro výuku 1/Fakulta tělesné výchovy a sportu/Katedra managementu sportu/Management tělesné výchovy a sportu/Marketing)
Last update: Voráček Josef, PhDr., Ph.D. (02.10.2023)