SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied intervention programs - PLSM099NC
Title: Applied intervention programs
Guaranteed by: Department of Biomedical Foundation in Kinanthropology (51-300200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: PLSM099N
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.03.2021)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Aim of the course
Last update: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (27.09.2023)

Outputs from the subject for listeners The output of the semester-long course is to acquaint the students with the theoretical foundations, which are based on the research supports of current issues and practical applications, during which the students will test their transferability into practice.During their studies, the students verify their skills in working with theoretical supports and provide an ongoing search for updated knowledge, part of the lessons is directly focused on specific work and orientation in the literary supports of the subject or superior direction.Practical applications-exercises-allow students to try directly applied procedures when working with either model or real probands. Part of the theoretical content is an understanding of the basic determinants of the field or direction, an understanding of contexts and application principles for the practical use of both diagnostics and intervention procedures. As part of practical demonstrations, candidates will learn to derive principles for the creation of an intervention, they will learn the procedures for applying the intervention, including all its basic principles.Following the intervention model, the students will interpret the goals and outputs of the intervention and then evaluate and discuss the results.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.03.2021)

lair, SN. a kol.: Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.

Bouchard, C., Shephard, RJ., Stephens, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

Dobrý, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.

Karasik, D., Demissie, S., Cupples, L.A., Kiel, D.P.: Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J.Geront. 60(5), 2005.

Kučera, M.: Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

Nakamura, E., Moritani, T., Kanetaka, A. : Biological age versus physical fitness age. Eur.J.Appl.Physiol., 58, 1989.

Newman, A.B., Haggerty, C.L., Goodpaster, B., harris, T., Kritschevsky, S., Nevitt, M., Miles T.P., Visser, M. : Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J.Am.Geriat.Soc., 51, 2003.

Paffenbarger, RS. - Hyde, RT. - Alvin, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.

Seguin, R., Nelson, ME. : The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.

SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.03.2021)

Praktické demonstrace, vypracování kasuistiky, aktivní přístup

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.03.2021)

1.Identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu

2.Definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP

3.Zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)

4.Východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové

5.Ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP

6.Schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny

7.Schopnost studenta vyhodnotit získaná data

8.Diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)

9.Kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka

10.Schopnost hodnotit a navrhovat další možnosti IPP

11.Schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html