|
|
|
||
Communication is understood as the life principle of man. Disruption of communication ability affects the performances of the highest human functions and is reflected in his social relations. The speech therapy examines the physiology of human speech and the causal association of pathological deviations, including the diagnosis and methodology of educational, resp. re-educational speech construction techniques. In the course, students will acquire knowledge of basic concepts, organization of speech therapy, basics of speech therapy prevention and diagnostics, including methodological and didactic procedures.
Last update: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (24.06.2019)
|
|
||
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:
Last update: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (14.01.2021)
|
|
||
CRYSTAL, D., VARLEY, R. Introduction to language pathology. John Wiley & Sons, 2013. CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie. Teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007. CSÉFALVAY, Z., KLIMEŠOVÁ, M., KOŠŤÁLOVÁ, M. Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie:(manuál). Asociace klinických logopedů ČR, 2003. DLOUHÁ, O. Vývojová dysfázie: porucha zpracování řečového signálu. Habilitační a inaugurační přednášky na, 2003, 1: 47-53. DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. Foniatrie. Praha: Karolinum; 2012. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník: terminologický a výkladový. Logopedické centrum, 1998. FRANKE, U. Logopädisches Handlexikon. München et al. 2001. GANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing as, 2004. KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada Publishing as, 2008. KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing a.s, 1999. KOUKOLÍK, F. Lidský mozek: Funkční systémy. Normy a poruchy. Praha: Portál, 2000. LECHTA, V. Koktavost: komplexní přístup, Praha. Portál, 2004. LECHTA, V. a kol.: Logopedické repetitórium. Bratislava: SPN, 1990, 112-128. LECHTA, V., ŠKODOVÁ, E. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Portál, 2003. LECHTA, V., KŘÍŽOVÁ, J., ŠKODOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Portál, 2011. LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Portál, 2005. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia, Bratislava. Dialog, 1993. NEUBAUER, K. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Portál, 2007. NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek: jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. Tobiáš, 2011. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol. Základy klinické logopedie. Praha: Portál, 2003. TEDLA, M. a kol. Poruchy polykání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009. ZELINKOVA, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (23.08.2019)
|
|
||
Požadavky na zápočet:
Last update: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (21.06.2019)
|
|
||
Přednášky :
1. Logopedie jako vědní disciplína, postavení logopedie v systému věd, 10 okruhů narušení komunikační schopnosti, základní pojmy, organizace logopedické péče, historie oboru, významné osobnosti, legislativa 2. Fyziologie produkce a vnímání řeči, anatomie a fyziologie orofaciálního systému, fyziologie respirace, fonace, rezonance a artikulace, ontogeneze řeči, základní etapy ontogeneze řeči, kritická období ontogeneze řeči 3. Narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, terapie, prevence, prognóza 4. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza 5. Dyslalie - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza 6. Narušení zvuku řeči, velofaryngeální mechanismus, rhinolálie, palatolálie – terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza 7. Fatické funkce a poruchy, afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza 8. Dysartrie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO 9. Poruchy plynulosti řeči, balbuties, tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza 10-11. Specifické vývojové poruchy učení - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza 12-13. Symptomatické poruchy řeči - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza 14. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza Last update: Vomáčková Helena, PhDr. Mgr., Ph.D. (21.07.2019)
|
|
||
Studijní opory: Moodle 1: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9949 Last update: Jandová Renáta (27.07.2023)
|