|
|
|
||
|
The aim of the course is to present various assessment methods in the Czech schools including practical examples and to motivate the students to consciously use a wide range of assessment methods supporting the quality of teaching.
The course will introduce current foreign and domestic trends in student assessment and demonstrate the possibilities of using them to improve the quality of one's own teaching in practice.
The course links theory with practice using specific authentic examples obtained in research in Czech schools (didactic materials, videos, etc.) It aims to inspire students in their daily pedagogical activities and, stimulate their interest in the teaching profession and contribute to improving the quality of teaching.
Topics:
1. School assessment of pupils and the concept of education, functions of school assessment, types of assessment, verbal assessment versus formative assessment, feedback
2. lesson planning, goal setting, taxonomy of goals
3. Assessment/achievement criteria - their types, how to create them, evidence of learning, rules for providing feedback
4. Determining the current state of students' understanding, responsive teaching, key questions, reaction to a student's mistake
5. Self-assessment, peer learning and assessment
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
|
Student/ka charakterizuje specifika školního hodnocení, vyjmenuje základní typy a funkce školního hodnocení. Student/ka rozliší formativní a sumativní hodnocení; assessment OF learning, assessment FOR learning, assessment AS learning. Student/ka posoudí roli respektující komunikace a popisné zpětné vazby na učení žáků a jejich motivaci. Student/ka zhodnotí funkci plánování výuky, stanovování cílů a jejich vyhodnocování. Student/ka zváží výhody popisného jazyka a rizika posuzující jazyka na sebepojetí a učení žáků. Student/ka analyzuje výhody a nevýhody různých typů kriteriálního hodnocení. Student/ka zhodnotí vybrané techniky zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků. Student/ka reflektuje své zkušenosti s využitím postupů formativního hodnocení ve své praxi. Student/ka navrhne optimální přístup k hodnocení ve svém předmětu. Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
|
Docházka Dílčí úkoly v Moodlu: 3 krátké dílčí úkoly – Cíle, Kritéria, Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení Závěrečný test (v Moodlu) Bodové hodnocení: Docházka – 5 setkání po 2 bodech – 10 bodů za docházku (absence lze nahradit úkolem navíc) Dílčí úkoly – 3 úkoly po 2 bodech – celkem 6 bodů (odevzdat předem do Moodlu 2 dny před seminářem) Závěrečný test – 10 bodů (bude vycházet z okruhů SZ z pedagogicko-psychologické přípravy) Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
|
IVM: Hodnocení pro učení: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/hodnoceni-pro-uceni HATTIE, J. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0. FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1. STARÝ, K. a LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. WILIAM, D. a LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š. a STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2. KOŠŤÁLOVÁ, H. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6. HANSEN ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8. CHVÁL, M.; PROCHÁZKOVÁ, I. a STRAKOVÁ, J. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. GORDON, T. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5. Last update: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
|
|
||
|
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání, funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka. 2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů. 3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby. 4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, responzivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka. 5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení. Last update: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
|
|
||
|
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16232 Klíč k zápisu: hodnoceni2024 Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
|
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|