SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Introduction to school management - OPNZ1U040B
Title: Základy školského managementu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: 0 / unknown (27)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation -
The course focuses on the theoretical and practical aspects of school management in the context of educational institutions. Students will gain a deeper understanding of the concepts, strategies and skills needed for effective leadership in education. Topics include curriculum document analysis, management of the educational process, the legal framework of education, managerial functions and competencies, current issues in school management, public relations, and the importance of school culture. The course enables students to understand the complex environment of school management and introduces them to the conditions for successful management and leadership roles in education.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je, aby studenti pochopili a uměli aplikovat základní informace a dovednosti související s řízením ve školství, znali východiska pro řízení pedagogického procesu, základní kurikulární dokumenty, základní legislativu a další aktuální aspekty pojící se se školským managementem.

Last update: Mück David, Mgr. (31.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Splnění zadaných úkolů + test

Last update: Mück David, Mgr. (31.01.2024)
Literature - Czech

FRYČ, J., MATUŠKOVÁ, Z., KATZOVÁ, P. et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. 120 s. ISBN 978-80-87601-47-1.

MATOUŠ, Z. et al. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 150 s. ISBN 978-80-907809-3-4.

TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 134 s. ISBN 978-80-7552-842-1.

VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Com, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0.

Řízení školy, odborný časopis, Wolters Kluwer Praha, 2020-2024 (+ online aplikace Magistr)

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu I [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-i

SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu II [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-ii

BERG, G. a M. POL, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.

HEJLOVÁ, D. Public relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9876-9.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/58471/1/2

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/‌lawText/1/58473/1/2

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Syllabus - Czech

1. Konceptualizace školského managementu
2. Školský management jako součást managementu vzdělávání
3. Oborové přesahy, multioborové pojetí řízení škol a školských zařízení
4. Vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v České republice a v zemích OECD
5. Legislativní aspekty školského managementu
6. Kariérový systém a úlohy školského managementu
7. Aktuální problémy školského managementu
8. Řízení pedagogického procesu, PR a kultura školy
9. Klíčové strategické a kurikulární dokumenty vzdělávací politiky
10. Třetí role a partneři v rámci rozvoje vzdělávání (MŠMT, ČŠI, NPI ČR a další)
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Learning resources - Czech

https://cuni.futurebooks.cz/

https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma9925901305606986&context=L&vid=420CKIS_INST:UKAZ&lang=cs&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=any,contains,svobodov%C3%A1%20zuzana&offset=0

https://cuni.futurebooks.cz/book/rizeni-pedagogickeho-procesu-i/?/obalka/   

Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování kurzu budou studenti schopni:

  1. Popsat základní principy školského managementu, strukturu vzdělávacího systému a aktuální legislativní rámec.
  2. Analyzovat klíčové kurikulární dokumenty (např. RVP, ŠVP) a jejich význam pro řízení pedagogického procesu.
  3. Identifikovat hlavní výzvy a aktuální trendy ve školském managementu a navrhnout strategie pro jejich řešení.
  4. Aplikovat získané znalosti při řešení modelových situací z oblasti řízení školy a pedagogického procesu.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html