SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School Safety - OPNZ1S042B
Title: Bezpečnostní problematika ve školách
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Petr Mácha
Teacher(s): Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Petr Mácha
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation -
The course introduces students issues of safety and health protection in schools and school facilities. The course focuses on common risks in schools and emergency situations. It reflects the current safety needs of society.
Last update: Mácha Petr, Mgr. (24.01.2025)
Aim of the course -

Students substantively argue and discuss the importance of safety and legal awareness for the performance of the teaching profession. They assess common risks and risks of emergency situations related to the school environment. Students analyze procedures for effectively preventing crisis situations and minimizing risks in the school environment. They coordinate their behavior in the event of crisis situations.

Last update: Mácha Petr, Mgr. (24.01.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 100 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 seminář 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 17 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zápočet 20 hodin.

Last update: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení předmětu je docházka, plnění průběžných úkolů a prezentace závěrečného úkolu v semináři.

Last update: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
Literature - Czech

Černá, L. a Kubíková, Z. (2011). Zdravý životní styl ve školách z pohledu bezpečnosti: textová opora k semináři. Masarykova univerzita.

Kovaříková, M. (2020). Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Grada.

Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Sak, P.(2018) Úvod do teorie bezpečnosti. Perklíč.

Minimální standard bezpečnosti v regionálním školství (metodické doporučení) (č.j.: MŠMT-19322/2024-4).

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (č.j.: 37 014/2005-25).

Norma ČSN 73 4400 – Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení.

Sladký, L. a kol. (2022). Manuál bezpečné školy: bezpečná škola a školské zařízení v kontextu ČSN 73 4400. Asociace bezpečná škola.

Vegrichtová, B. (2019). Terorismus, varovné signály a ochrana společnosti. Grada.

 

Last update: Mácha Petr, Mgr. (24.01.2025)
Syllabus -

1. Teacher's safety and legal awareness. Basic legislative documents on the issue.
2. Safety from the perspective of individual education subjects.
3. Common risks in schools.
4. Emergency situations.
5. Safety of events organized by the school outside the school building.
6. Safety in transport.
7. Extracurricular activities (e.g. school trips etc.)
8. Safety during specific activities at school.

Last update: Mácha Petr, Mgr. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující

- uvede příklady aplikace základních bezpečnostně-právních předpisů v praxi škol

- uvede základní povinnosti pedagogického pracovníka při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při běžných rizicích ve škole

- navrhne a zdůvodní řešení modelové situace vztahující se k problematice bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při běžných rizicích ve škole

- objasní koncept mimořádných událostí, rozliší přírodní a antropogenní mimořádné události a uvede jejich konkrétní příklady relevantní pro provoz škol a školských zařízení

- uvede základní povinnosti pedagogického pracovníka při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při mimořádných událostech ve škole

- charakterizuje specifika edukace v bezpečnostních tématech

- navrhne možné způsoby podpory edukace pro konkrétní bezpečnostní téma

Last update: Mácha Petr, Mgr. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html