|
|
|
||
The course offers an introduction to opportunities for collegial support and sharing of professional experiences between teachers, either within a particular school or across schools. The course will introduce existing techniques for sharing and reflecting on professional experiences and collegial support, and specifically those currently used in Czech schools. The course will discuss the individual and team benefits of these techniques as well as the psychological and organisational barriers to their implementation. Emphasis will be placed on practical testing of these techniques. The course will include theoretical blocks supplemented by practical exercises. Learners will read recommended literature and complete prepared assignments according to a given schedule so that direct seminar sessions can be devoted to reflection on self-experiential activities and discussion of theoretical-empirical publications.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
Výsledky učení:
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016. HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004. PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264. SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115. CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101. https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399 www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími. 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců. 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik. 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj. 5. Organizace a pravidla vybraných technik. 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy. 7. Praktické ukázky vybraných technik; účast na skupinovém kolegiálním sdílení; nácvik vedení balintovských skupin. 8. Diskuse s externisty, kteří vedou různé formy kolegiálního sdílení (koučování, supervize) a pracují v různých prostředích (školství, sociální práce, zdravotnictví, komerční sektor). 9. Reflexe vlastních zkušeností s kolegiálním sdílení. 10. Kazuistiky organizací zavádějících kolegiální sdílení; posilování citlivosti k významu organizačních podmínek, kultury a aktuálního stavu. Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7815 Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
|