SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Sharing professional experience and collegual support - OPNZ1Q034B
Title: Techniky sdílení profesních zkušeností
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation -
The course offers an introduction to opportunities for collegial support and sharing of professional experiences between teachers, either within a particular school or across schools. The course will introduce existing techniques for sharing and reflecting on professional experiences and collegial support, and specifically those currently used in Czech schools. The course will discuss the individual and team benefits of these techniques as well as the psychological and organisational barriers to their implementation. Emphasis will be placed on practical testing of these techniques. The course will include theoretical blocks supplemented by practical exercises. Learners will read recommended literature and complete prepared assignments according to a given schedule so that direct seminar sessions can be devoted to reflection on self-experiential activities and discussion of theoretical-empirical publications.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Aim of the course - Czech

Výsledky učení:

  • Vysvětlete očekávané účinky kolegiálního sdílení profesních zkušeností pro jednotlivce a pracovní kolektiv.
  • Odůvodněte význam kolegiálního sdílení pro profesní rozvoj v pomáhajících profesích.
  • Definujte pojmy supervize a intervize. Porovnejte jejich výhody a nevýhody. Porovnejte jejich organizační nároky.
  • Popište principy balintovské skupiny. Popište způsob jejího vedení. Reflektujte vlastní zkušenosti s vedením balintovských skupin. Uveďte možné reakce na rizika balintovských skupin.
  • Porovnejte kolegiální sdílení, koučování a individuální či skupinovou terapii.
  • Vyjmenujte psychologické školy a autory, kteří se zabývají/zabývali rozvojem a zkoumáním efektivního kolegiálního sdílení.
  • Rozhodněte při znalosti podmínek a potřeb konkrétní instituce o vhodném postupu při zavádění kolegiálního sdílení se zahrnutím role psychologů.
  • Formulujte psychologicky relavntní argumenty pro zavádění kolegiálního sdílení.

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literature - Czech

BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.

HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin.  Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004.

PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.

SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.

CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.

https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399

www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.08.2019)
Syllabus - Czech

1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími.

2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců.

3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik.

4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.

5. Organizace a pravidla vybraných technik.

6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy.

7. Praktické ukázky vybraných technik; účast na skupinovém kolegiálním sdílení; nácvik vedení balintovských skupin.

8. Diskuse s externisty, kteří vedou různé formy kolegiálního sdílení (koučování, supervize) a pracují v různých prostředích (školství, sociální práce, zdravotnictví, komerční sektor).

9. Reflexe vlastních zkušeností s kolegiálním sdílení.

10. Kazuistiky organizací zavádějících kolegiální sdílení; posilování citlivosti k významu organizačních podmínek, kultury a aktuálního stavu.

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7815

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html