|
|
|
||
The subject follows on from Pedagogical and school psychology, where the basic theoretical aspects (definitions, clinical manifestations, legislation in relation to the provision of support measures) of specific learning and behavior disorders were mentioned. The follow-up course deepens this knowledge, especially in relation to specific approaches to pupils with these problems at the 2nd level of primary and secondary schools.
Topics:
1. Transitional difficulties of pupils with SPUCH (1st grade vs. 2nd grade, primary school vs. secondary school, secondary school vs. university)
2. General forms of support and approaches to pupils with SEN at higher levels of education, pedagogical support plan, individual education plan
3. Teacher approaches to pupils with persistent reading difficulties, methods and forms of support
4. Teacher approaches to pupils with persistent writing difficulties, methods and forms of support
5. Teacher approaches to pupils with persistent difficulties in mathematics, methods and forms of support
6. Presentations of SPU in language subjects, science subjects, social science subjects
7. Teacher approaches to pupils with specific behavioral disorders, individual educational plan
8. Teacher cooperation in the school's internal network - school counseling office, school management
9. Teacher cooperation with actors outside the school (parents, professional workplaces)
10. Other forms of teacher support - education, methodical guidance, supervision
Last update: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1 MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. AUGER, M-T.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3. PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004. Vyhláška č. 72/2005 Sb., dostupné z https://www.msmt.cz/file/43482 Legislativa pro vzdělávání žáků se SVP, vyhláška č. 606/2020 - https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-606 Last update: Battistová Eva, PaedDr. (09.05.2024)
|
|
||
Tematický sylabus kurzu: 1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ) 2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán 3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory 4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory 5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory 6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech 7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán 8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy 9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště) 10, Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Pro nepřímé formy výuky slouží kurz v Moodle, na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8538 Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.12.2019)
|