SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School class and teacher - OPNZ1Q015B
Title: Školní třída a třídní učitel
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 56 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Teacher(s): PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation - Czech
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi. Zvýšená pozornost je věnována diagnostice klimatu školní třídy a zásadám intervence při jeho ovlivňování, tvorbě třídnických hodin a roli třídního učitele v prevenci rizikového chování ve třídě. V kurzu budou oslovena tato témata: 1. Definice skupiny. Typologie skupin. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině/ ve třídě. 2. Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň. 3. Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody: pozorování, rozhovory, dotazníky, hry s diagnostickým potenciálem. 4. Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku. 5. Narušené vztahy ve skupině, šikana. Dívky a chlapci ve skupině. 6. Intervence ve školní třídě a její zásady. Třídní komunitní kruhy, tvorba pravidel, třídnická setkání. Role třídního učitele a tvorba třídnické hodiny. Vývoj třídnických hodin. Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu. 7. Ucelené programy primární prevence ve školní třídě. 8. Řešení náročných situací ve školní třídě.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literature - Czech

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha: PedF UK, 2008.

BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.

ČAPEK R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
 
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998.

HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha: Portál, 2004.

HRABAL, V. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002.

HRABAL, V. Sociální psychologie. Praha: PedF UK, 2002.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.

LAŠEK J. Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ,Z.  Komunikace ve školní třídě. Praha, Portál, 2012.

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I a II. Praha: PedF UK, 2013.
http://klima.pedagogika.cz/

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opory:

Školní třída - východiska a reflexe řešených témat: https://drive.google.com/open?id=1zqjlXOZDXMPXl9LtQ18FDQoSB82YBXtg

Diagnostika třídy: https://drive.google.com/open?id=1gnSyYqrGVuqqCutJlPSrowKbpdHRgw524K5ufXQsoJU

Metodika vedení třídnických hodin: https://drive.google.com/open?id=1LXeHJJdF2ZAyu1mj05L16PyZYgqkDVra

Školní třída - intervence: https://drive.google.com/open?id=1Mwljv9ZlOuVg-nMo4WRbkgMvLKUgUuQZcZIYeRRQuz8

Třídnické hodiny: https://drive.google.com/open?id=1o95MVf1Dki8iaO96SAZnIrKn-mRu-2Io

Třída v pohodě: https://drive.google.com/open?id=1uv5vdewGE10TYxR9akVDDLwR1li0jpfh

Last update: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (10.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html