SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Causes, symptoms and prevention of risky behavior - OPNZ1Q014B
Title: Příčiny, projevy a prevence rizikového chování
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P003A
Annotation -
The goal of the course is to support the development of professional competencies, knowledge, and skills of future educators in the field of specific school-based primary prevention of risk behaviors, so that students can effectively utilize these skills in their subsequent pedagogical work with individuals and with the school class. Participants in the course will be able to identify the causes and main manifestations of various types of risky behavior, propose preventive measures to minimize the manifestations of risky behavior, be familiar with effective preventive programs for risky behavior, and gain an overview of possibilities for external collaboration.
Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem povinně volitelného kurzu pro studenty učitelství je zaměřit se na oblast rizikového, poruchového a problémového chování dětí a dospívajících. Soustředit se bude především na problémy objevující se v době školní docházky. Studenti budou vedeni k uvažování o pedagogicko-psychologických souvislostech a úloze školy při prevenci a řešení problémového chování u dětí ve škole. S tím souvisí i seznámení se se širším systémem péče, úloze jednotlivých institucí (pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, dětská psychiatrie, oddělení péče o rodinu a děti, oddělení sociální prevence, neziskový sektor atd.), jejich vzájemné propojenosti a návazností na školu.

Cílem kurzu je také prakticky nahlédnout některé oblasti prevence rizikového chování s využitím konkrétních aktivit, nácviků a technik. 

Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Descriptors - Czech

Předmět je ohodnocen 2 kredity, které představují přibližně 60 hodin studentské práce.

Ta zahrnuje přímou výuku, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury.

Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky získání zápočtu:

  • docházka na semináře, max. 1 omluvená absence (ze 4 plánovaných setkání)
  • aktivní účast na seminářích
  • závěrečný didaktický test, termíny budou zveřejněné v SISu
Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Literature - Czech

BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., & LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016.
BLINKA, L. Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015.
KALINA, K. Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing, 2013.
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009.
MILLEROVÁ, G. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011.
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P., BARTÁK, M., BÁRTÍK, P., et al. Prevence rizikového chování ve školství (Druhé, přepracované a doplněné vydání). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015.
SOUKUP, J. Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál, 2014.
TITMANOVÁ, M. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.
VANÍČKOVÁ, E. Zdravotně rizikové chování mládeže v Česku. Informace České Geografické Společnosti, 35(1), 60-63, 2016.
ŽENATOVÁ, Z. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: RAABE, 2018.

Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Syllabus - Czech
  1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce
  2. Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování
  3. Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup
  4. Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory
  5. Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy
  6. Prevence rizikového chování a její formy, úrovně
  7. Efektivita primární prevence, evaluace preventivních programů
  8. Legislativní podpora v oblasti rizikového chování
  9. Možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování
  10. Spolupráce školy se sítí dalších organizací - státního i neziskového sektoru
  11. Příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování
  12. Diskuze, dotazy, modelové situace
Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Learning resources - Czech

kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7849

Zápis pro roli studenta nevyžaduje heslo.

Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
Learning outcomes - Czech

● Vymezí možnosti výchovně vzdělávacích postupů všech vyučujících v oblasti primární prevence. Specifikuje prostor v kurikulu (RVP/ŠVP), který se nabízí pro realizaci nespecifické primární prevence.

● Vymezí úlohu pravidel a školního řádu v primární prevenci rizikového chování.

● Uvede zaměření a kompetence pracovníků školního poradenského pracoviště ve vztahu k primární prevenci rizikového chování, charakterizujte realizované postupy k zajištění primární prevence ve školách. Popište model spolupráce s třídními a ostatními vyučujícími.

● Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé, zvláště učitelé 2. st. ZŠ a učitelé středních škol v praxi setkávají.

● Popíše možné intervence a řešení situace u žáka s projevy nespecifických poruch chování (nástroje školy, postup výchovných opatření, individuální výchovný plán, spolupráce s externími institucemi – OSPOD, SVP aj.), včetně krizových plánů školy.

● Uvede možnosti a formy spolupráce s aktéry mimo školu v podpoře zdravého vývoje žáků a prevence rizikových jevů, podobně jako při řešení problémového chování (pedagogicko-psychologická poradna, SVP ad.)

● Definuje základních pojmy v oblasti prevence rizikového chování (např. primární, sekunární, terciární, všeobecná, selektivní, indikovaná prevence rizikového chování)

● Definuje pojem mutlifaktoriální etiologie rizikového chování a význam systemického přístupu pro prevenci

● Uvede rizikové a protektivní faktory na straně žáka, rodiny, školy apod.

● Popíše charakteristiky efektivní primární prevence a možnosti evaluace preventivních programů

● Uvede legislativní podpora v oblasti rizikového chování vč. metodických pokynů MŠMT

● Uvede možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování

● Uvede příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování 

Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (10.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html