|
|
|
||
The subject provides those interested with more in-depth information about the activities of important figures in pedagogical thinking (so-called classical pedagogy) from antiquity to the 20th century, including reformers in the field of education, both in the Czech countries and in an international context.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studujující rozumí významu historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení. Dokáže pojmenovat přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi a analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Podmínkou absolvování předmětu je
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Výbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN. CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN. CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovy. Galerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem. CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro. CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola. POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN. ZICHA, Zbyněk (2014). Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Edice z dějin pedagogiky. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (15.12.2023)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Kurz je podpořen studijní oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15112 Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.01.2024)
|
|
||
Studujující
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|