SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Chapters of History of Education - OPNZ1P008B
Title: Kapitoly z dějin školství
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / 30 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation -
The subject deepens students' orientation in the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected schools of thought that speak in the pedagogical and wider social science discourse. The aim of the seminar is to remind and update the ideas that led to the gradual humanization of education, to the departure from unambiguously authoritative guidance of the child (pupil), to the turn to the child and the emphasis on the concept of natural and free education as well as on the connection between school and active life.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a odevzdání seminární práce v daném termínu a dle pokynů vyučujícího.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.

KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.

LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformně pedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.

RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.

RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.

RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Syllabus -

1. The educational ideal in antiquity and in Christianity.

2. Humanistic and Protestant tradition of the Czech school - J. Blahoslav, J. A. Komenský.

3. The concept of natural and free education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoy.

4. Development of girls' education and schools for the disadvantaged.

5. Pedagogical reformism - Czech country, abroad.

6. Development of the school as an educational institution.

7. Development of teacher education.

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Learning resources - Czech

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8001

Heslo pro hosty: akredkpg19

Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (20.12.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • Vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše.
  • Charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století.
  • Porovná cíle výchovy a vzdělávání, východné ideály v historickém kontextu.
  • Formuluje názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky.
  • Popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů.
  • Uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije v současné školní praxi.
  • Uvede příklady 3 postav významných pro rozvoj dívčího vzdělávání a škol pro žáky se znevýhodněním.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html