The subject has 2 credits according to ECTS, the total time load of the student corresponds to 50 hours. The expected preparation time for 1 meeting is 60 minutes, self-study of the literature (for the whole semester) activities with a diverse group of children and youth and the ability to reflect on the value-based principles of pedagogical action. It creates the prerequisites for connecting theoretical knowledge with the practical application of pedagogical and ethical principles, thanks to which the graduate of the course can provide methodical guidance to other pedagogical workers. The course is mainly focused on the social dimension of free time time and its content.
Objective: The student is able to define the goals and forms of education in pupils' free time, master the basic terminology of free time pedagogy, name the pedagogical principles of free time activities and relate them to the design and implementation of specific contents of free time activities.
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Předmět je základním vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na osobnostně-sociální rozvoj žáků. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovednosti umožňující se podílet na plánování a realizaci zájmových činností s různě diverzifikovanou skupinou dětí a mládeže a schopnostem reflektovat hodnotová východiska pedagogického jednání. Vytváří předpoklady k propojení teoretických znalostí s praktickou aplikací pedagogických a etických principů, díky kterým dokáže absolvent předmětu poskytnout metodické vedení dalším pedagogickým pracovníkům. Předmět je zaměřen zejména na sociální dimenzi volného času a na jeho náplň.
Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, jmenovat pedagogické principy volnočasových aktivit a dát je do souvislosti s návrhem a realizací konkrétních obsahů volnočasových aktivit.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.11.2021)
Aim of the course - Czech
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). .
Interpretují aktivitu/hru jako metodu ve vazbě operacionalizovaný cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů)
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat)
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Literature -
Required reading:
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogy of free time: theory, practice and perspectives of extracurricular education and free time facilities. 3rd updated edition. Prague: Portal, 2002. ISBN 80-7178-711-6
PŘADKA, M. Chapters from the history of social pedagogy. Brno: MU, 1998. ISBN 978-80-210-7077-6
PŘADKA, M. etc. Chapters from social pedagogy. Brno: MU, 1998.. ISBN 80-210-1946-8
HOFBAUER, B. Children, youth and free time. Prague: Portal, 2004, 176 pp. ISBN 80-7178-927-5
NÉMEC, J. From experiencing to hedonism. 1st ed. Brno: Paido, 2002. 111 pp. edition of pedagogical literature. ISBN 80-7315-006-9
ŠAUEROVÁ, M. Chapters in leisure time pedagogy and social psychology. Prague: VŠTVS Palestra, 2007. Available from: https://drive.google.com/file/d/1Un_g78yWLb48MxmD9IV9U1oUe9No-tE8/view
KAPLÁNEK, M. Science of free time. České Budějovice: TFJU, 2011. Available from: https://docplayer.cz/820019-Jihoceska-univerzita-teologicka-fakulta-katedra-pedagogiky-michal-kaplanek-nauka-o-volnem-case.html
HOFBAUER, B. Children, youth and free time. Prague, Portal 2004. ISBN 80-7178-927-5
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Povinná literatura:
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.ISBN 80-7178-711-6
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 978-80-210-7077-6
PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.. ISBN 80-210-1946-8
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9
ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1Un_g78yWLb48MxmD9IV9U1oUe9No-tE8/view
KAPLÁNEK, M. Nauka o volném čase. České Budějovice: TFJU, 2011. Dostupné z: https://docplayer.cz/820019-Jihoceska-univerzita-teologicka-fakulta-katedra-pedagogiky-michal-kaplanek-nauka-o-volnem-case.html
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004. ISBN 80-7178-927-5
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Syllabus -
Content: 1. Leisure pedagogy as a scientific discipline (subject, relation of pedagogy to other sciences, structure of pedagogy, historical concept of leisure pedagogy). 2. Introduction to the issue of health promotion and prevention of pupils' diseases at schools (the potential of leisure activities in strengthening pupils' health). 3. Structure of the time fund, content and functions of free time, time management. 4. Free time and personality formation (the role of individual aspects of free time in education). 5. Social dimension of free time (undesirable forms of student behavior, prevention of risky behavior at schools, social media and free time). 6. Profession of free time pedagogue (areas of activity, personality requirements, competences). 7. The specifics of the activity of a free time pedagogue in individual institutions (out-of-school education perspectives). 8. Positive education and pedagogical principles of leisure activities. 9. Systemic approach to free time pedagogy. 10. Offers for "unorganized" free time, recreation and recreology. 11. Legislative regulation of youth work in the Czech Republic.
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Obsah: 1. Pedagogika volného času jako vědní disciplína (předmět, vztah pedagogiky k jiným vědám, struktura pedagogiky, historické pojetí pedagogiky volného času). 2. Úvod do problematiky podpory zdraví a prevence nemocí žáků na školách (potenciál volnočasových aktivit při posilování zdraví žáků). 3. Struktura fondu času, náplň a funkce volného času, time management. 4. Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). 5. Sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách, sociální média a volný čas). 6. Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence). 7. Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy). 8. Pozitivní edukace a pedagogické principy volnočasových aktivit. 9. Systémový přístup k pedagogice volného času. 10. Nabídky pro „neorganizovaný“ volný čas, rekreace a rekreologie. 11. Legislativní úprava práce s mládeží v České republice.
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Learning outcomes -
Students will define the goals and forms of education in students' leisure time. Students will master the basic terminology of leisure pedagogy. Students will identify pedagogical principles of leisure activities and relate them to the design and implementation of specific leisure activity contents. Students will apply theoretical knowledge in planning and implementing leisure activities for various groups of children and youth. Students will reflect on the value foundations of pedagogical actions and their impact on the effectiveness of leisure activities.
Last update: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
Studující definují cíle a formy edukace ve volném čase žáků. Studující ovládají základní terminologii pedagogiky volného času. Studující jmenují pedagogické principy volnočasových aktivit a vztahují je k návrhu a realizaci konkrétních obsahů volnočasových aktivit. Studující aplikují teoretické znalosti při plánování a realizaci zájmových činností pro různé skupiny dětí a mládeže. Studující reflektují hodnotová východiska pedagogického jednání a jejich vliv na efektivitu volnočasových aktivit.