Předmět je zaměřený na akční výzkum (AV) prováděný v praxi. Studenti vytvoří výzkumné týmy čítající studenta učitelství, učitele a didaktika/výzkumníka. Společně identifikují problém, kterému se budou výzkumně věnovat, připraví harmonogram výzkumu včetně prezentování výsledků a v průběhu doby určené pro AV provedou akční výzkum. Předmět je tak určen jak pro studenty, kteří mají blízko k tzv. evidence-based přístupu ve vzdělávání, tak i pro studenty, kteří se chtějí rozvíjet ve schopnosti postupné optimalizace vyučovacího procesu. Předmět je vhodné spojit i s diplomovou prací, kdy akční výzkum může být jádrem celé práce. Nabízí se i spolupráce s doktorandy na jednotlivých pracovištích, tzn. vytvoření drobných výzkumných center spojených pod tento kurz.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Aim of the course -
Vytvoří výzkumné týmy: Studující se spojí s učiteli a didaktiky nebo výzkumníky a vytvoří multidisciplinární výzkumné týmy. Tento krok klade důraz na týmovou práci a interdisciplinární spolupráci.
Identifikují výzkumný problém: Každý tým identifikuje konkrétní problém ve vzdělávací praxi, který bude předmětem jejich akčního výzkumu. Tímto se rozvíjí kritické myšlení a schopnost identifikovat relevantní problémy v oblasti vzdělávání.
Připraví výzkumný plán: Studující sestaví plán akčního výzkumu, včetně harmonogramu a metodologie. Tato fáze vyžaduje plánovací dovednosti a porozumění výzkumným metodám.
Provedou akční výzkum: V rámci kurzu studující provádějí akční výzkum podle předem stanoveného plánu. Tato část kurzu rozvíjí praktické výzkumné dovednosti a umožňuje aplikovat teorii v praxi.
Prezentují výsledky: Po dokončení výzkumu studující připraví a prezentují své závěry. Tímto rozvíjí své komunikační dovednosti a schopnost sdílet výzkumné poznatky s širším publikem.
(Integrují AV do diplomové práce: Studující mají možnost spojit akční výzkum s tématem své diplomové práce, což přináší hlubší porozumění a integraci teorie a praxe.)
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Vytvoří výzkumné týmy: Studující se spojí s učiteli a didaktiky nebo výzkumníky a vytvoří multidisciplinární výzkumné týmy. Tento krok klade důraz na týmovou práci a interdisciplinární spolupráci.
Identifikují výzkumný problém: Každý tým identifikuje konkrétní problém ve vzdělávací praxi, který bude předmětem jejich akčního výzkumu. Tímto se rozvíjí kritické myšlení a schopnost identifikovat relevantní problémy v oblasti vzdělávání.
Připraví výzkumný plán: Studující sestaví plán akčního výzkumu, včetně harmonogramu a metodologie. Tato fáze vyžaduje plánovací dovednosti a porozumění výzkumným metodám.
Provedou akční výzkum: V rámci kurzu studující provádějí akční výzkum podle předem stanoveného plánu. Tato část kurzu rozvíjí praktické výzkumné dovednosti a umožňuje aplikovat teorii v praxi.
Prezentují výsledky: Po dokončení výzkumu studující připraví a prezentují své závěry. Tímto rozvíjí své komunikační dovednosti a schopnost sdílet výzkumné poznatky s širším publikem.
(Integrují AV do diplomové práce: Studující mají možnost spojit akční výzkum s tématem své diplomové práce, což přináší hlubší porozumění a integraci teorie a praxe.)
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (15.02.2024)
Course completion requirements - Czech
Absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním kvalitně zpracovaného deníku akčního výzkumu. V něm je dostatečně jasně zmapováno, jak výzkumný tým postupoval, tj. od výzkumné otázky, přes design výzkumu, hodnotící nástroje, intervenci, změření jejího dopadu a vyhodnocení výsledků. Výstupem je rovněž abstrakt ke konferenčnímu příspěvku, se kterým se absolventi kurzu mohou hlásit na vybrané konference, např. ČPdS, ČAPV, Trendy v didaktice biologie, DidSci plus, konferenci PBE, Čtu a stávám se čtenářem, Škola jako místo setkávání apod.
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Literature - Czech
Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Mills, G. E. (2000). Action research: A guide for the teacher researcher. Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300-308. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Syllabus - Czech
1. Porozumění evidence-based praxi
2. Akční výzkum a týmová práce a vedení
3. Identifikace a analýza problémů, návrh a provedení výzkumu
4. Sběr a analýza dat
5. Závěrečná prezentace
Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2024)