SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Action research in teachers' practice - OPNZ1E049B
Title: Akční výzkum v praxi učitele
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Opinion survey results   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Předmět je zaměřený na akční výzkum (AV) prováděný v praxi. Studenti vytvoří výzkumné týmy čítající studenta učitelství, učitele a didaktika/výzkumníka. Společně identifikují problém, kterému se budou výzkumně věnovat, připraví harmonogram výzkumu včetně prezentování výsledků a v průběhu doby určené pro AV provedou akční výzkum. Předmět je tak určen jak pro studenty, kteří mají blízko k tzv. evidence-based přístupu ve vzdělávání, tak i pro studenty, kteří se chtějí rozvíjet ve schopnosti postupné optimalizace vyučovacího procesu. Předmět je vhodné spojit i s diplomovou prací, kdy akční výzkum může být jádrem celé práce. Nabízí se i spolupráce s doktorandy na jednotlivých pracovištích, tzn. vytvoření drobných výzkumných center spojených pod tento kurz.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Aim of the course -
  1. Vytvoří výzkumné týmy: Studující se spojí s učiteli a didaktiky nebo výzkumníky a vytvoří multidisciplinární výzkumné týmy. Tento krok klade důraz na týmovou práci a interdisciplinární spolupráci.

  2. Identifikují výzkumný problém: Každý tým identifikuje konkrétní problém ve vzdělávací praxi, který bude předmětem jejich akčního výzkumu. Tímto se rozvíjí kritické myšlení a schopnost identifikovat relevantní problémy v oblasti vzdělávání.

  3. Připraví výzkumný plán: Studující sestaví plán akčního výzkumu, včetně harmonogramu a metodologie. Tato fáze vyžaduje plánovací dovednosti a porozumění výzkumným metodám.

  4. Provedou akční výzkum: V rámci kurzu studující provádějí akční výzkum podle předem stanoveného plánu. Tato část kurzu rozvíjí praktické výzkumné dovednosti a umožňuje aplikovat teorii v praxi.

  5. Prezentují výsledky: Po dokončení výzkumu studující připraví a prezentují své závěry. Tímto rozvíjí své komunikační dovednosti a schopnost sdílet výzkumné poznatky s širším publikem.

  6. (Integrují AV do diplomové práce: Studující mají možnost spojit akční výzkum s tématem své diplomové práce, což přináší hlubší porozumění a integraci teorie a praxe.)

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
Course completion requirements - Czech

Absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním kvalitně zpracovaného deníku akčního výzkumu. V něm je dostatečně jasně zmapováno, jak výzkumný tým postupoval, tj. od výzkumné otázky, přes design výzkumu, hodnotící nástroje, intervenci, změření jejího dopadu a vyhodnocení výsledků. Výstupem je rovněž abstrakt ke konferenčnímu příspěvku, se kterým se absolventi kurzu mohou hlásit na vybrané konference, např. ČPdS, ČAPV, Trendy v didaktice biologie, DidSci plus, konferenci PBE, Čtu a stávám se čtenářem, Škola jako místo setkávání apod.

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Literature - Czech

Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Mills, G. E. (2000). Action research: A guide for the teacher researcher. Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300-308.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Syllabus - Czech

1. Porozumění evidence-based praxi

2. Akční výzkum a týmová práce a vedení

3. Identifikace a analýza problémů, návrh a provedení výzkumu

4. Sběr a analýza dat

5. Závěrečná prezentace

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Learning resources - Czech

Odkaz na adresář se studijními oporami je zde.

Last update: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html