The course is designed to enable the student a distance and thus deeper and independent understanding of the topics and problems contained in the theme "Education for Thinking in European and Global Contexts".
Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (07.09.2019)
Předmět je koncipován tak, aby umožnil hlubší a samostatné porozumění tématům a problémům obsaženým v průřezovém tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Jde o to, aby byl budoucí učitel schopen samostatného myšlení a dokázal rozlišit mezi věcným obsahem a pouhým míněním. K tomu je třeba být schopen rozlišit mezi asertorickým a apodiktickým, mezi jednotlivým tématem a kontextem.
Obsahem předmětu jsou témata
1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy
2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí?
3. Co je to praxe a co je teorie; důležitost myšlení v kontextech - problém sekundární (ne)gramotnosti
4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu
5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí
6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta
7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka?
8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – explikace smyslu slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“
9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy
10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický
11. Problém hodnot a hodnocení
12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člověka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 0 Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 0 Samostudium literatury (za semestr): 14 Práce se studijními materiály (za semestr): 10 Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10
Plnění předmětu Seminární práce: 10 Příprava na zápočet: 20 Příprava na zkoušku a zkouška: 20
Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (07.01.2024)
Literature - Czech
ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Druhé vydání. Praha: Oikoymenh, 2013. 679 s. ISBN 978-80-7298-483-1.
BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8.
HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. 176 s. ISBN 978-80-7452-121-8.
HOGENOVÁ, Anna. Tekutá doba a úkol myšlení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017. 158 s. ISBN 978-80-7290-968-1.
PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.
RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.
STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936
Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2019)