SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Education for a life responsible to people and nature - OPNZ1B045B
Title: Vzdělávání pro život odpovědný k lidem a přírodě
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8223
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Cílem předmětu je informovat a vést učitele, resp. budoucí učitele k odpovědnému životu v reálném a proměnlivém světě a vytváření podmínek pro ztotožňování se žáků s vhodnými vzorci chování odpovědnému k lidem a přírodě. V předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními výukovými metodami/metodikami, jako jsou např. transformativní učení, program Active Citizens, místně zakotvené učení či Global Storylines.
Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je naučit učitele, resp. budoucí učitele, odpovědně žít v reálném a proměnlivém světě a správné vzorce chování předávat žákům. V tomto předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními metodami, jako je např. transformativní učení nebo program Active Citizens nebo místně zakotvené učení či Global Storylines.

Cílem předmětu je naučit učitele, resp. budoucí učitele, odpovědně žít v reálném a proměnlivém světě a správné vzorce chování předávat žákům. V tomto předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními metodami, jako je např. transformativní učení nebo program Active Citizens nebo místně zakotvené učení či Global Storylines.

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Literature - Czech

Bílek, M. a kol. (2019). Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Burns, H. (2018). Thematic Analysis: Transformative Sustainability Education. Journal of Transformative Education, 16(4), 277–279.

Činčera, J.,  Jančaříková, K., Matějček, T., Šimonová, P. Bartoš, J., Lupač, M., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec,  207 s.

Činčera, J. a kol. (2019). Celoškolní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Participativní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Komunitní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Interdisciplinární přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Jančaříková, K. (2012) Ekologie čtená podruhé. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Máchal, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek, Lipka, 205 s.

Mezirow, J. (2006). An overview of transformative learning. In P. Sutherland & J. Crowther (Eds.), Lifelong learning: Concepts and contexts. New York: Routledge, pp. 24-38.

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2019)
Syllabus - Czech

1. Potřeba udržitelnosti

2. Pilíře udržitelnosti

3. LOHAS

4. Udržitelná spotřeba

5. Udržitelná domácnost

6. Aplikace prvků udržitelnosti do školního prostředí.

7. Environmentální etika

8. Paradoxy ochrany přírody (invazní druhy apod.)

9. Cirkulární ekonomika

10. Transformativní učení

11. Active Citiziens

12. Místně zakotvené učení

13. Global Storylines

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Learning resources - Czech

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8223

20 h přímé výuky formou interaktivní přednášky, na které se budou podílet pracovníci tří kateder (KBES, KCHDCH a Pedagogiky), obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), shlédnutí videí a napsání eseje

Vzdělávání pro život odpovědný k lidem a přírodě 2/LS 2/0 10H Z 4 PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. 120 1c

Last update: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.09.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html