SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Volunteering activities - OPNZ0Z169C
Title: Dobrovolnická činnost
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (65)
summer:unknown / unknown (65)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBZ1Z005B
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Annotation -
Students as volunteers (i.e. the work is not financially remunerated) support at least one pupil (group of pupils) in the form of tutoring, babysitting, provision of leisure activities, mutually beneficial volunteering within the community, etc. (OSPOD, non-profit organizations, aid schools, foster families...). The target group of beneficiaries of volunteer activities are mainly (but not exclusively) disadvantaged primary and secondary school students (for example, from socio-economically disadvantaged backgrounds, with special educational needs, war refugees, etc.). Children/pupils can take turns during the implementation of volunteer assistance. Students carry out volunteer activities according to their current activities and possibilities. If students do not have the opportunity to arrange support for a specific student by themselves, he can contact the teacher of the subject or obtain information or contact the workplace during the introductory reflective seminar. In the subject, students share and reflect on their experiences with volunteer activities - reflection is both individual and group.
Last update: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Aim of the course - Czech

Student verbalizovaně reflektuje svá očekávání a potřeby ve vztahu k dobrovolnické činnosti, kterou bude v průběhu semestru vykonávat. 

Student realizuje dobrovolnickou činnost v oblasti individuální nebo skupinové podpory (znevýhodněných) dětí/žáků, případně jinou dobrovolnickou činnost (po domluvě s garanty předmětu) v požadovaném hodinovém rozsahu. 

Následně student verbalizovaně reflektuje své zkušenosti dle otázek zadané šablony jak písemně (formou eseje), tak ústně na setkání v menších skupinách s vyučujícím předmětu.

Last update: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (05.01.2024)
Literature - Czech

Kucharská, A., Laufková, V., Kadrnožková, M., & Šťastný, V. (2022). Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích. DIAGNOSTIKA A PORADENSTVÍ v pomáhajících profesích6(1).
Bedřichová, Z., Horká, A., Karasová, V., Lejdarová, J., Polechová, P., Sedláčková, P., Schweidlerová, M. & Starý, J. (2014). Dobrovolníkův průvodce doučováním v rodinách. Praha: Programy sociální integrace, Člověk v tísni. ISBN 978-80-87456-54-5. 
Dekker, P., & Halman, L. (2003). Voluntering and Values: An Introduction. In P. Dekker & L. Halman (Eds.), The Values of Volunteering. Cross - Cultural Perspectives (pp. 1–12). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.
Jirát, D. (2015). Doučování dětí v rodinách Člověk v tísni, o.p.s.[Online] [cit. 19. 6. 2015]. Dostupné na WWW: http://www.infoabsolvent.cz/Temata/ClanekZP/6-3-05/Doucovani-deti-v-rodinach-Clovek-v-tisni-o-p-s-/46 
Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál.
Pilát, M. (2015). Vybrané kapitoly z dobrovolnictví a dobrovolnické praxi. Slezská univerzita v Opavě: Opava.Pospíšilová, T. (2010). Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků. Lidé města12(1), 109-133.
Tomšů, B. (2015). Motivace dobrovolníků k dlouhodobému působení ve vybrané neziskové organizaci. Brno: MU, FSS.
Tošner, J., & Soszanská, O. (2002). Dobrovolnictví a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál.
Trutnovská, R. (2016). Fungování dobrovolnictví v ČR — současné trendy a dobrovolnické programy. Forum Socialni Prace. Prague: Charles University, Faculty of Arts, (1), 69–76.
Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.01.2024)
Syllabus - Czech

1. Úvodní setkání se studenty – úvod do problematiky, naplánování podpory dětí/žáků, dobrovolnických aktivit (2 hod.)
2. Přímá dobrovolnická činnost (příprava, samostudium, realizace – přímá práce s dětmi/ žákem/žáky, reflexe (88 hodin), min. 24 hodin přímé činnosti 
3. Možnosti pravidelných průběžných online konzultací k reflexi své činnosti s vyučujícími  (6 hodin)
4. Závěrečné setkání – sdílení zkušeností, reflexe zkušeností (4 hod) 

Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
Learning outcomes - Czech

Student:

výstižně popíše svou dobrovolnickou činnost a doloží ji svým deníkem;

formuluje nezdary a výzvy, s nimiž se během své dobrovolnické činnosti potýkal;

pojmenuje své úspěchy - co se mu během dobrovolnické činnosti (po)dařilo (jemu i beneficientům);

reflektuje svou zkušenosti z dobrovolnické činnosti;

zhodnotí svou zkušenost z dobrovolnické činnosti pro svůj profesní rozvoj.

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html