The subject acquaints students with problems of authority. It analyzes the concept of authority. It deals with the form, articulation, building and application of authority in various environments, especially in school education. He tries to answer the question of what the teacher builds up and gains authority and, on the contrary, loses it.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
Předmět seznamuje studenty s problematikou autority. Analyzuje pojem autorita. Zabývá se podobou, členitostí, budováním a uplatňováním autority v různých prostředích, zejména v prostředí školní výchovy. Snaží se odpovědět na otázku, čím si učitel buduje a získává autoritu a v důsledku čeho ji naopak ztrácí.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.01.2019)
Aim of the course -
Using the acquired knowledge of authority issues, the student analyzes, assesses, evaluates pedagogical situations, and seeks possibilities for purposeful work with authority in the school environment.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Studující s využitím získaných znalostí o problematice autority analyzuje, posuzuje, hodnotí pedagogické situace, hledá možnosti cílevědomé práce s autoritou ve školním prostředí.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Descriptors - Czech
zadání úkolu a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7416
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Literature -
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK, 1996.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha : GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství).Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80- 7178-022-7.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK, 1996.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha : GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-2282-5.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha :Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.01.2019)
Requirements to the exam -
Credit requirements:
- studied one professional publication on authority issues.
- elaboration of assigned tasks (essays, concept maps, etc.),
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky k zápočtu:
- prostudovaná jedna odborná publikace k problematice autority.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
Syllabus -
definition, substance and types of authority - authority on the basis of ontogenetic development, - relativization of authority at present, - the function of authority in society and school, - characteristics that help build a teacher's authority - School options for purposeful work with authority - methods of investigation of authority issues.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (14.05.2019)
definování, podstata a druhy autority, - autorita z hlediska ontogenetického vývoje, - relativizace autority v současné době, - funkce autority ve společnosti a ve škole, - charakteristiky napomáhající budování autority učitele, - možnosti školy v oblasti cílevědomé práce s autoritou, - metody zkoumání problematiky autority.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (24.01.2019)