|
|
|
||
The course prepares the students for transformation of Social Science to the subject of Civics. Within the lessons, the steps of didactic analysis are introduced. The students learn how to formulate aims on various topics. Students encounter various methodological approaches which they also reflect from the subject-didactic point of view.
Overview:
Types of lessons and their structure. Deductive and inductive approach in teaching, social learning approach. Specific problems of civics teaching, kinds of teaching exercises. The diagnosis of pupils needs and their consideration while lesson planning.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Na základě analýzy obsahu učiva plánovat cíle jednotlivch vyučovacích hodin. Vzhledem k cíli umět kombinovat různé postupy a metody práce během vyučovací hodiny. Učit se způsobům hodnocení práce žáků v návaznosti na cíle a proces výuky. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Výuka probíhá on line podle rozvrhu skupina 16:15 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_Y2VjNmZhMTItNDA2Yy00ZjBmLThkNjQtZDBkMTQxOGExNTdl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d skupina 18:05 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MThlZTUxNzUtY2I0NC00ZGExLWI5OGItNmY4NDMwNWE1N2Uw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22fe025aaf-a7ed-4902-95da-857b2f0ad6b2%22%7d
studijní opory na Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6229 Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
DVOŘÁKOVÁ, M.: Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s.14 – 25. In KUTHAN R., PELCOVÁ N., ZICHA Z. (Ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. DVOŘÁKOVÁ, M, PAJPACHOVÁ, V. Úloha výchovy k občanství v základním vzdělávání očima „občankářů“. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. 2019, roč. 3, č. 1, s. 87 - 107. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. DVOŘÁKOVÁ, M.; ZICHA, Z.;PODZIMEK, M. Vzdělávací modul Občanské a sociální kompetence s metodikou. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2019. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. PETTY, G. : Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008. KORTHAGEN, F. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno : Paido 2007. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; SEDLÁČEK, M.; ŠALAMOUNOVÁ, Z.:. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. KNECHT, P.; JANÍK. T.: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. Sbírky vyučovacích postupů a metod, rádce pro učitele jsou uvedeny v seznamu literatury k souvislé praxi. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (31.10.2020)
|
|
||
Forma zkoušky je písemná. Student prokáže znalost kurikula tmeatických okruhů vzdělávacího oboru Výchova k občanství a průřezových témat. Na zadané téma formuluje komplexní cíle, které odpovídají zadanému obecnému cíli předmětu. Student provede na ukázce z učebnice analýzu obsahu učiva, formuluje cíle na různých úrovních Bloomovy taxonomie a naznačí postup práce s kontroverzními tématy. Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Osnova: Typy vyučovacích hodin a jejich struktura. Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování. Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh. Efektivní předávání učiva, použití výkladu ve vyučovacích hodinách Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky Práce s kontroverzními tématy
Studijuní literatura a studijní materiály DVOŘÁKOVÁ, M.: Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s.14 – 25. In KUTHAN R., PELCOVÁ N., ZICHA Z. (Ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008. Výuka demokracie: Sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům Jak zvládnout kontroverze – tvorba strategie pro práci s kontroverzními tématy ve školách Materiály Centra občanského vzdělávání dostupné na http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace/Jak vyučovat kontroverzní témata – instruktážní balíček pro učitele Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství- NÚV Praha http://www.nuv.cz/t/metodicke-komentare Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Znalost stadií morálního vývoje podle L. Kohlberga Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích 1 povolená absence Návrh otázek a studijních podkladů k práci se zadaným kontroverzním tématem Předmět je zakončen zkouškou Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (03.02.2019)
|