Didactics 2 in the follow-up master's study aims to deepen students' insight into the issues of visual literacy, visual semiotics and visual communication in social and cultural contexts. It develops a discursively constructivist conception of education in art education. It deals with the social and cultural influence of the art pedagogue in school and extracurricular education, and sees education as a means of building cultural identity and social and cultural integration of the pupil. He is dedicated to inclusive education in art education; builds an in-depth insight into the issue of gender and other hidden and obvious variables that affect and shape the educational process. It looks at subject didactics in international contexts of school practice and long-term research projects. The main tools are analysis and conceptualization of individual approaches to portfolio creation and structuring; evaluation and conceptual analysis of didactic projects, metareflection of teaching processes. The course lays the foundations for building a distinctive and fully aware profile of an art teacher.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Didaktika 2 v navazujícím magisterském studiu směřuje k prohloubení vhledu studentů do problematiky vizuální gramotnosti, vizuální sémiotiky a vizuální komunikace v sociálních a kulturních souvislostech. Rozvíjí diskursivně konstruktivistické pojetí vzdělávání ve výtvarné výchově. Zabývá se sociálním a kulturním vlivem výtvarného pedagoga ve školním i mimoškolním vzdělávání, nahlíží vzdělávání jako prostředek budování kulturní identity a sociálního a kulturního začlenění žáka. Věnuje se inkluzivnímu vzdělávání ve výtvarné výchově; buduje prohloubený vhled do problematiky genderu a dalších skrytých i zjevných proměnných, ovlivňujících a formujících vzdělávací proces. Nahlíží oborovou didaktiku v mezinárodních kontextech školní praxe i dlouhodobých výzkumných projektů. Hlavními nástroji jsou analýza a konceptualizace individuálních přístupů k tvorbě a strukturaci portfolia; evaluace a konceptová analýza didaktických projektů, metareflexe výukových procesů. Kurz vytváří základy pro budování osobitého a plně uvědomovaného profilu výtvarného pedagoga.
Last update: Straková Hana, Ing. (06.09.2019)
Descriptors - Czech
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 10 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.06.2021)
Course completion requirements - Czech
prezentace vlastního didaktického projektu v rámci přípravy diplomové práce
Last update: Straková Hana, Ing. (06.09.2019)
Literature - Czech
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. FULKOVA, M.: The Orbis Pictus weall live in: Coding the World with differently – abled visitors in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428. Pages2525 – 2534. FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013) Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1- 84150-742-2. HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedF Uk v Praze, 2014 KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. isbn80-7184-975-8
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).