SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Sitting-in on a Class Praxis - OPNV4V013A
Title: Náslechová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNV4V023A
Annotation -
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and reflect on the teaching process as a whole, pay attention to individual learning situations, organization of art activities, time phases of the learning process, motivation, reflection of the process and its evaluation. They also focus on the teacher's concept of teaching and the specific individual manifestations of students in the teaching of art education. The course develops students' ability to observe, analyze and reflect on the teaching of art education in connection with the knowledge of art culture, art theory, didactics and experience gained by the author in the scope of bachelor's study. He places students' experiences in connection with the curriculum of the educational field of Arts and Culture, selected means of expression, artistic procedures and with appropriate ways of reflection and evaluation. Based on the observed lessons, students prepare pedagogical diaries, which reflect and then form part of the pedagogical portfolio. The aim of the course is to draw students' attention to practical teaching and to lay the foundations for their own insight into their course and effectiveness. It is desirable that students have the opportunity to observe a wide range of pedagogical approaches and types of educational institutions and to consult the acquired experience with faculty teachers and subject didactics.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
Aim of the course - Czech

Studující se seznámí s praxí výuky výtvarné výchovy na různých typech škol (ZŠ, SŠ, popř. výuka žáků těchto škol v prostředí galerií).

Studující konfrontuje své teoretické znalosti z bc. studia a své prekoncepty vážící se k výuce VV se zážitky z praxe.

Studující pozoruje a analyzuje výuku v reálném prostředí školy; na reflektivních seminářích sdílí své poznatky se skupinou.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka     

Praxe:   12 + 12 reflektivní setkání

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe      20 minut

Samostudium literatury (za semestr)     4 hodiny

Práce se studijními materiály (za semestr)           4 hodiny

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet        10 hodin

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (08.10.2023)
Course completion requirements - Czech

zápočet - aktivní účast na seminářích (80%)

realizace praxe v plném rozsahu

průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání a obhajoba ve formě reflektivního deníku 

 

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. 
RVP ZV, RVP G 
Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů 
 
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


Last update: Straková Hana, Ing. (24.09.2019)
Learning outcomes - Czech

Studující prožije analyzuje a na semináři reflektuje reálnou výuku vv.

Studující rozpoznává a pojmenovává jednotlivé výukové situace, aktivně využívá odborný slovník.

Studující se seznámí s metodikou AAA a analyzuje a navrhuje alterace k pozorované výuce

Záznamy z praxí, jejich analýza a alterace se stávají základem pedagogického portfolia.

Studující si promýšlí, jakou školu by rád navštívil v rámci souvislých praxí.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html