|
|
|
||
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and reflect on the teaching process as a whole, pay attention to individual learning situations, organization of art activities, time phases of the learning process, motivation, reflection of the process and its evaluation. They also focus on the teacher's concept of teaching and the specific individual manifestations of students in the teaching of art education. The course develops students' ability to observe, analyze and reflect on the teaching of art education in connection with the knowledge of art culture, art theory, didactics and experience gained by the author in the scope of bachelor's study. He places students' experiences in connection with the curriculum of the educational field of Arts and Culture, selected means of expression, artistic procedures and with appropriate ways of reflection and evaluation. Based on the observed lessons, students prepare pedagogical diaries, which reflect and then form part of the pedagogical portfolio. The aim of the course is to draw students' attention to practical teaching and to lay the foundations for their own insight into their course and effectiveness. It is desirable that students have the opportunity to observe a wide range of pedagogical approaches and types of educational institutions and to consult the acquired experience with faculty teachers and subject didactics.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
|
|
||
Studující se seznámí s praxí výuky výtvarné výchovy na různých typech škol (ZŠ, SŠ, popř. výuka žáků těchto škol v prostředí galerií). Studující konfrontuje své teoretické znalosti z bc. studia a své prekoncepty vážící se k výuce VV se zážitky z praxe. Studující pozoruje a analyzuje výuku v reálném prostředí školy; na reflektivních seminářích sdílí své poznatky se skupinou. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka Praxe: 12 + 12 reflektivní setkání Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut Samostudium literatury (za semestr) 4 hodiny Práce se studijními materiály (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu Příprava na zápočet 10 hodin Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (08.10.2023)
|
|
||
zápočet - aktivní účast na seminářích (80%)
realizace praxe v plném rozsahu
průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání a obhajoba ve formě reflektivního deníku
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Last update: Straková Hana, Ing. (24.09.2019)
|
|
||
Studující prožije analyzuje a na semináři reflektuje reálnou výuku vv. Studující rozpoznává a pojmenovává jednotlivé výukové situace, aktivně využívá odborný slovník. Studující se seznámí s metodikou AAA a analyzuje a navrhuje alterace k pozorované výuce Záznamy z praxí, jejich analýza a alterace se stávají základem pedagogického portfolia. Studující si promýšlí, jakou školu by rád navštívil v rámci souvislých praxí. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|