SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Continuous Praxis at Secondary School - OPNV3V035A
Title: Souvislá praxe na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 48 [hours]
Capacity: unknown / 52 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V025A
Annotation -
The internship will acquaint students with the form of teaching art education in a high school, grammar school or art school, which specifically structures the requirements for teachers. It is assumed that students demonstrate the ability of didactic transformation of the topic of their own thesis and on the basis of consultations and teachers and with the head of practice will prepare a comprehensive program. Students learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. The practice is focused primarily on developing and consolidating the set of skills that are needed to prepare, lead and effectively reflect the lessons and to formulate their own concept of the subject. Part of the practice is the acquisition of documentation of art activities and the course of lessons for the didactic part of the diploma thesis. Within the course, students further develop creative and open solutions to situations that pedagogical practice brings, they learn in a demanding environment of high school and field study to work with the results of their own work, to build on their own lessons. Students close the results of this practice with their pedagogical portfolio and lead to its final reflection. They are aware of and reflect on their ideas about the forms and content of art education, they aim to find the basics of their own concept of teaching. A total of 6 two-hour meetings will take place, in a block of four pre-internship and two post-internship meetings, in which attention will be paid to both the preparation for the internship and the didactic analysis of the lessons learned.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Aim of the course - Czech

Studující připraví, realizuje a reflektuje výuku výtvarné výchovy na vybrané SŠ/ZUŠ, didakticky transformuje vybrané vlastní téma.

Studující při realizaci výuky aktivně reaguje na vzniklé situace, respktuje podmínky školy.

Studující reflektuje vlastní výuku a představuje jí v rámci seminářů a závěrečné výstavy.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

A. Studující samostatně nebo v tandemu připraveně vyučuje 24 hodin

B. Studující stráví ve škole pozorováním výuky nebo asistováním učiteli 24 hodin

C. Studující stráví až 24 hodin individuálním nebo tandemovým rozborem a reflexí s PU nebo s vyučujícím

D. Studující se účastní reflektivního semináře 12 hodin

E. Další: příprava na výuku

   Příprava na zápočet, instalace výstavy 

   zpracovávání reflektivního portfolia

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Course completion requirements - Czech

zápočet - aktivní účast na seminářích  

realizace praxe v plném rozsahu

prezentace, dokumentace a reflexe proběhlých praxí

účast na společné výstavě výsledků praxe

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature - Czech

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. 
RVP ZV
RVP G
RVU ZUV

Příklady vybraných školních vzdělávacích programů 
 
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující se aktivně seznámí s výukou výtvarné výchovy na gymnáziu, SŠ nebo ZUŠ.

Studující je schopen připravit, realizovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy na vybrané škole, při přípravě a realizaci respektuje podmínky školy.

Studující je schopen aktivně reagovat na situace vzniklé ve výuce.

Studující dbá ve své výuce na kvalitu přípravy a ukotvení výuky ve vzdělávací oblasti umění a kultura.

Studující svou výuku promýšlí a plánuje jako dokončitelné celky (od motivačních částí až po reflexi a hodnocení)

Studující v přípravě a výuce aktivně využívá didaktických a oborových poznatků z výtvarné výchovy.

Studující pro plánování a realizaci výuky didakticky transformuje vlastní téma (možno využít téma  diplomové práce).

Studující dokumentuje a reflektuje svou praxi, tato dokumentace se stává součástí pedagogického porfolia.

Studující představí výsledky své výuky na společné reflektivní výstavě.

Při prezentaci, reflexi a dokumentaci praxe využívá studující odborného jazyka.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html