SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPNV3V033A
Title: Didaktika výtvarné výchovy 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 27 / 27 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V023A
Is pre-requisite for: OPNV3V041A
Annotation -
Didactics 2 in the follow-up Master's study deepens the insight into the issue of modeling the didactic transformation of taught contents. It is based on the starting points of its own artistic creation (specific competencies) and on discursive didactic models (reflected work in the context of contemporary art and its theory). Other contexts are the principles of visual literacy, visual semiotics and communication in social and cultural contexts. It develops a discursively constructivist concept of education in art education. It puts current trends in didactic approaches and international contexts into a broader context.  
Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cíl kursu spočívá v rozvoji reflexivní kompetence studentů, kteří zvládají modelovat didaktické struktury, testovat je v praxi a na úrovni vyspělé explikace reflektovat procesy výuky a svoji úlohu v ní.

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 10 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 10 minut

Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr):  15 hodin

Plnění průběžných úkolů a s portfoliem (za semestr): 10 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet:  15 hodin

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

zkouška

část písemná jako vstup k části ústní (explikace odborné terminologie)

ústní zkouška:

student předloží:

Didaktické/reflektované portfolio jako oporu argumentace 

Předem - v dohodnutém teermínu předloží odborný text na téma: Metareflexe výukových procesů (text a obrazová dokumentace z praxe) neboli předloží písemnou úvahu o vlastním pojetí předmětu a jeho didaktice

Specifikaci a vysvětlebí svého didaktického přístupu v kontextu dokumentu kompetenčního rámce absolventa MŠMT

Prezentuje a komentuje vlastní výběr odborné literatury (včetně 1 zahraničního zdroje) 3 – 4 prameny, včetně výzkumných portálů

Na dotázání vysvětlí a dokladuje z portfolia 3 trendy oborové didaktiky v ČR

Na dotázání vysvětlí a dokladuje z portfolia 3 zahraniční trendy oborové didaktiky

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Literature - Czech

ATKINSON, D. Mourning the past and  opening a future. IjADE I (25), 2006.  https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1476-8070.2006.00465.x

učebnice: FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999.  ISBN 80-7168-382-5, ISBN 80-7168-591-7.

Výzkumná a odborná literatura:

FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.  ISBN  978-80-7319-076-7.

OPEN ACCESS: Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J.: Hledání Japonska. Transkulturní inspirace v výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta, 2023. ISBN 978-80-7603-416-7

FULKOVA, M., TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. International Journal of Art & Design Education 27(1):27 - 42, January 2008 DOI:10.1111/j.1476-8070.2008.00555.x

FULKOVA, M.:  The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors   in the Gallery of Contemporary Art. Procedia – Social and BehavioralSciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN:1877-0428.  Pages 2525 – 2534.  
FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C.P. (Eds. (2013)Images & Identity. EducatingCitzenshipthroughVisualArts. Bristol, Chicago: Intellect. ISBN 978-1-  84150-742-2.  
HORÁČEK, R., FIŠER, Z-, HAVLÍK, V.: Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.  
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014.
KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011. 
VANČÁT, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Praha: Karolinum 2000. ISBN 80-7184-975-8 .
  
Ukázky dobré praxe. Soubor videohospitací. Interní materiál KVV PedF UK. 2019  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM




 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení:

Na konci kursu studenti budou schopni:

Prezentovat a komentovat didaktické portfolio

Užívat odborný slovník

Předložit odborný text na téma: Metareflexe výukových procesů (text a obrazová dokumentace z praxe)

Specifikovat a vysvětlit svůj didaktický přístup v kontextu dokumentu kompetenčního rámce absolventa MŠMT

Prezentovat a komentovat vlastní výběr odborné literatury (včetně 1 zahraničního zdroje) 3 – 4 prameny, včetně výzkumných portálů

Vysvětlit a dokladovat 3 trendy oborové didaktiky

Vysvětlit a dokladovat 3 zahraniční trendy v oborové didaktice

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html