|
|
|
||
The course leads students to a critical reading of professional literature in Czech and English. In a dialogical way, it deepens the understanding of basic theoretical resources and teaches orientation in the hybrid field of the field. The focus is on basic terms, variants and professional dictionaries of interpretive frameworks of certain phenomena, topics, descriptions, records, didactic approaches and their curricular and artistic expressions. Possibilities of connecting subject didactics and field theory with links to visual and cultural anthropology, gender theories of art and culture, cognitive sciences, critical theories of art, current pedagogical trends. 1. Introduction to the issue - basic terminology, selection and assignment of reading, establishing a portfolio of notes and interpretations of selected parts of selected literature. Establishment of a collaborative group. 2. Dialogic part 1 - art and research in R&D. A / r / tography, its basic characteristics and examples of its application. 3. Dialogic part 2 - creation as cognition and subject didactics as a science. Examples of didactic elaboration of the author's statement of a student or another author and its pedagogical transformation. 4. Dialogic part 3 - critical reflection of selected parts of the reader's portfolio, identification of topics and main questions of the text, the art of asking a question and conducting a dialogue related to the given topic. Linking thematic parts of a theoretical text with relevant references to works of art or other cultural artifacts. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of a specialized text in relation to the content of the student's portfolio. Colloquium in collaborative groups - presentation of the paper and presentation of its elaboration in relation to relevant visual references. Defense of specialized text.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
|
|
||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Plnění předmětu Příprava na zápočet a zápočet 20 hodin Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Podmínky zápočtu: - Průběžná příprava k probíraným tématům a zdrojům - Účinná spolupráce v pracovní skupině - Aktivní účast v seminářích. - Účast v odborné debatě k vybranému zdroji ze seznamu literatury. Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (27.02.2024)
|
|
||
Po skončení semestru studující: - dovede pracovat ve skupině a podílet se na společné formulací závěrů z četby ukázek - vyhledá hlavní myšlenky textu a vyjádří se k nim v souvislosti s vlastními zkušenostmi z praxe - uplatní vlastní znalosti, dosavadní oborové zkušenosti a další dostupné informace při aplikaci kritického myšlení - aktivně uvažuje o aktuálním oborovém diskursu výtvarné výchovy a jeho vlivu na vlastní budoucí pojetí předmětu - formuluje vlastní dílčí pohled na aktuální otázky oborového diskursu - Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|