The methodological concept of the subject is based on the analysis of the means of expression of fine arts, music, literature, drama, film, etc. Two to three types of art or artistic genres will be selected for specific implementation in accordance with the interest of students and their professional profile. The concept of the course is focused on the methodological aspects of artistic comparison, acquaints with the terminology of both disciplines and with specific examples of comparison of fine arts and music from impressionism to the present. Objective of the course in terms of learning outcomes and competences: To compare art and music and other freely chosen art types, to gain a more comprehensive view of art from the end of the 19th century to the 20th century and to master the method of comparison. Syllabus: Lectures: New forms of figurative art and tonal music I + Direct speech of visual and sound reality I, II New forms of figurative art and tonal music II + Rational current Rational abstract art and serial music + Geometric abstraction, constructivism and dodecaphony + Op -art, neoconstructivism and multiserial music + Minimal art and minimal music New forms of figurative art and tonal music III + Abstract expressionism and atonal and aleatoric music New forms of figurative art and tonal music IV + Aestheticizing current and musical phase of painting
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Metodologická koncepce předmětu vychází z analýzy výrazových prostředků výtvarného umění, hudby, literatury,
dramatu, filmu atd. Pro konkrétní realizaci budou v souladu se zájmem studentů a jejich oborovou profilací vybírány
dva až tři druhy umění nebo umělecké žánry. Koncepce předmětu je zaměřena na metodologické aspekty umělecké
komparace, seznamuje s terminologií obou oborů a s konkrétními příklady komparace výtvarného umění a hudby od
impresionismu do současnosti. Cíl výuky: Na komparaci výtvarného umění a hudby a dalších volně zvolených
uměleckých druhů získat komplexnější náhled na umění od konce 19. století do 20.století a zvládnout metodu
komparace. Sylabus: Přednášky: Nové podoby figurativního výtvarného umění a tonální hudby I + Přímá řeč vizuální
a zvukové reality I,II Nové podoby figurativního výtvarného umění a tonální hudby II + Racionální proud Racionální
absrtaktní umění a seriální hudba +Geometrická abstrakce, konstruktivismus a dodekafonie +Op-art,
neokonstruktivismus a multiseriální hudba +Minimal art a minimal music Nové podoby figurativního výtvarného
umění a tonální hudby III + Abstraktní expresionismus a atonální a aleatorická hudba Nové podoby figurativního
výtvarného umění a tonální hudby IV +Estetizující proud a muzikální fáze malířství.
Last update: Kopecká Tina Živa, Mgr., DiS. (22.03.2022)
Aim of the course - Czech
Cílem je pochopení a zvnitřnění proměn umění v minulosti a jejich souvislostí se současným uměním.
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (13.06.2021)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 112,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0,3 hodiny
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (13.06.2021)
Course completion requirements - Czech
zkouška
Last update: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (13.06.2021)
Literature - Czech
BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba I/1 - Tvar, prostor a čas. TOGGA : Praha 2012. 978-80-87258-69-9.
BLÁHA, J.: Výtvarné umění a hudba I/2 - Tvar, prostor a čas. TOGGA : Praha 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).