|
|
|
||
The course continues to develop reflexive competence, analytical and critical thinking, interpretive and combinational skills of students working with image archives, cultivates their visual sensitivity and other components of visual literacy. It follows the course Creating a portfolio in the bachelor's degree. The tool of reflection is a portfolio, in the creation of which students learn to search, collect and organize pictorial and other types of materials (cultural texts) into relationship structures, logical or associated links and maps. Working with the portfolio leads the student to higher order thinking about the organization of the content of supporting pictorial materials for thematic areas of art history, visual studies and visual anthropology, then for recognizing the didactic potential of topics and conceptualizing cultural content in teaching practice. An important place in the course is occupied by professional discussion and respect for diverse opinions, perspectives and interpretations. The construction of the portfolio structure is conceived by each student himself, in consultation and comparison with other members of the discussion group, even if he presents the results of a joint project from the school field. The portfolio will be developed throughout the study and will become a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. Introductory acquaintance with image archives of selected personalities of fine arts and art theory. Possibilities of content organization and possibilities of inspiring moments leading to the creation of a new work. Introductory acquaintance with didactic portfolios of selected personalities of art pedagogy. Online archives and databases, etc.
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (15.09.2025)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin Seminární práce: 10 hodin Příprava na zápočet: 25 hodin Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (15.09.2025)
|
|
||
Zápočet bude udělený na základě plnění průběžných kroků-úkolů a pro revizi v MS Teams. Odevzdané úkoly v MS Teams budou podkladem pro společné diskuse v semináři. Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (15.09.2025)
|
|
||
Povinná: BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204. Další: BALADRÁN, Zbyněk; HAVRÁNEK, Vít; KREJČOVÁ, Věra. Atlas transformace. Praha: Tranzit, 2009. ISBN 9788087259030. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (15.09.2025)
|
|
||
Studující dokáží koncepčně založit portfolio, ujasnit si koncept prezentace vlastní autorské výtvarné tvorby, představit zdroje inspirace, pedagogickou transtormaci včetně vlastních témat a různých zájmů podpoprujících komplexní uvažování učitele v oboru vv. Last update: Sedlák Michal, doc. MgA., Ph.D. (15.09.2025)
|