|
|
Files | Comments | Added by | |
![]() |
IP VV_MV projekt.pptx | Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D. | |
![]() |
Mediální a výtvarná výchova. sem PedF.pdf | Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D. |
|
||
Cílem kurzu je vybavit studenty digitálními dovednostmi i znalostmi propojených oblastí vizuální a mediální kultury, sémiotiky apod. Studenti se seznámí s příslušnými kurikulárními dokumenty obou vzdělávacích oblastí a s příklady dobré praxe výuky integrované výtvarné a mediální výchovy tak, aby byli schopni užívat multimédia ke komunikaci a uměleckému vyjádření. Studenti získají pedagogické kompetence potřebné pro úspěšnou práci s žáky ve smyslu propojení odborných obsahů výtvarné a mediální výchovy. Je cílený na rozvoj kritického uvažování studentů a studentek.
Kurz se zaměřuje na studium problematiky vizuální gramotnosti, zabývá se tématy reklamy, propagandy a politické kampaně. Kurz ukazuje potencionality výtvarné výchovy pro rozvoj mediální gramotnosti. Obsahem je mj. sémiotická analýza vizuálního (mediálního) textu. Silnými akcenty jsou kolaborace, formativní hodnocení a reflexe. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných
freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Last update: Meira da Rocha Zdeňka, Mgr., Ph.D. (24.11.2021)
|
|
||
zápočet Podmínkou absolvování předmětu je aktivní účast a plnění úkolů na všech výukových blocích. V případě absence na jednom výukovém bloku vypracují studenti po dohodě s vyučujícím referát v délce 5-6 normostran na vybrané téma. V případě většího počtu absencí (dvě a více) není možné předmět úspěšně absolvovat. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Doporučená a související literatura: Doporučená literatura: · BARTHES, Roland. Smrt autora, In: Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, Olomouc: Univerzita Palackého, roč. 10, č. 3, 2006. · BAUMAN, Zygmunt & LYON, David. Tekutý dohled, Olomouc: Broken Books, 2013. · BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, In: Literárněvědné studie, Praha: OIKOYMENH, 2009. · BOGOST, Ian. Persuasive Games. Cambridge: MIT Press, str. 28-46, 2008. · BROWN, Brian A. & QUAN-HAASE, Anabel. A Workers' Inquiry 2.0": An Ethnographic Method for the Study of Produsage in Social Media Contexts. TripleC (Cognition, Communication, Co-Operation): Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 10 (2), 488 – 508, 2012. · BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond, New York: Peter Lang Publishing, str. 227 – 257, 2008. · BUSH, Vannevar. As We May Think, The Atlantic Monthly, 7/1945. · CARPENTIER, Nico. Facing the death of the Author. Cultural professional's identity work and the fantasies of control, In: MATRIZes, Vol. 4/2, str. 183-204, 2011. (*dostupné v databázi EBSCOhost). · COECKELBERGH, Mark. Etika umělé inteligence, Praha: FILOSOFIA, 2023. · DVOŘÁK, Tomáš a kol. Epistemologie (nových) médií, Akademie múzických umění v Praze: Nakladatelství AMU, 2018. · GIBSON, William. Burning Chrome, In: Omni, 7/1984. · GOLDSMITH, Jack & WU, Tim. Kdo řídí internet? Iluze o světě bez hranic. Praha: Argo / Dokořán, 2008. · GOODE, Luke. Anonymous and the Political Ethos of Hacktivism, In: Popular Communication, 13: str. 74–86, 2015. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · HARAWAY, Donna. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, In: Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York: Routledge, str. 149-181, 1991. · JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York and London: New York University Press, str. 1 – 25; 93 – 113, 2006. · JENKINS, Henry. Pytláci textů: televizní fanoušci a participativní kultura, České Budějovice: Filip Tomáš - Akropolis, 2019. · JURGENSON, Nathan. Sociální fotografie: O fotografii a sociálních médiích. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2022. · JUUL, Jesper: half-real. Video Games between Real Rules and · Fictional Worlds, Cambridge MA: The MIT Press, str. 163 – 196, 2005. · KOUBSKÝ, Petr. Internet - mýty, realita, problémy a možnosti, In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 19 - 29, 1998. · LÉVY, Pierre. Collective Intelligence, Cambridge, Massachusetts: Helix Books, str. 20 - 33, 1999. · MANOVICH, Lev. The Language of New Media, MIT Press, str. 19 - 51, 2001. · McLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura, Brno: Jota, 2008. · MOROZOV, Evgeny. The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, New York: Public Affairs, 2011. · NEFF, Ondřej. Internet: sen o svobodě? In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 73 - 83, 1998. · O´REILLY, Tim. What Is Web 2.0 [online]. Dostupné z: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html, [2016-05-16]. · PARIKKA, Jussi. Co je to archeologie médií?, Akademie múzických umění v Praze: Nakladatelství AMU, 2022. · PETŘÍČEK, Miroslav. Síť čili tělo bez orgánů, In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 67-71, 1998. · PIORECKÝ, Karel. Elektronická literatura v Čechách a na Moravě aneb jak se stalo, že se nic nestalo [online]. Dostupné z: https://www.academia.edu/22617071/Elektronick%C3%A1_literatura_v_%C4%8Cech%C3%A1ch_a_na_Morav%C4%9B_aneb_Jak_se_to_stalo_%C5%BEe_se_nic_nestalo, [2019-09-13]. · RUSSELL, Stuart. Jako člověk: Umělá inteligence a problém jejího ovládání, Praha: Argo/Dokořán, 2021. · SERRES, Michel. Palečka: Esej o digitální revoluci, Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019. · VAN DIJCK, José & NIEBORG, David. Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos, Los Angeles: SAGE Publications, Vol 11(5): str. 855–874, 2009. · WALLIN, Mark Rowell. Reservoirs of Ethos: Symbolic Authorship and the New Media Adaptation, In: Rhetor. Journal of the Canadian Society for the Study of Rhetoric. Vol. 5, str. 44-57, 2013. (*dostupné v databázi EBSCOhost) · WARWICK, Kevin. Úsvit robotů, soumrak lidstva, Praha: Vesmír, 1999. · WINSTON, Brian. Media Technology and Society: A History from the Telegraph to the Internet, London: Routledge, str. 321 – 341, 1998. · ZBIEJCZUK, Adam. WEB 2.0 - charakteristiky a služby [online]. Dostupné z: http://zbiejczuk.com/web20/, [2016-05-16]. Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
Multimediální práce v ateliéru Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (23.09.2021)
|
|
||
1. Blok: úvod do problematiky nových médií s orientací na vizuální gramotnost (teoretická část zaměřená na poskytnutí základů k uchopení dané problematiky). 2. Blok: praktický workshop zaměřený na práci studentů s robotickým hardwarem konaný v budově Národní technické knihovny. Procvičení výtvarných aspektů (studenti si vytvarují svého robota pro ZŠ) a následně jej budou ovládat. Součástí výuky bude i seznámení s pokročilejšími typy robotů (pro SŠ) a rovněž i zdůraznění didaktických aspektů propojení nových technologií ve výuce. 3. Blok: praktický workshop konaný v budově Národní technické knihovny – aplikace poznatků souvisejících s novými technologiemi (možnost přítomnosti hostů ve výuce). Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
|