SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Interdisciplinary Links of Art and Media Education - OPNV3V009C
Title: Interdisciplinární propojení výtvarné a mediální výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Files Comments Added by
download IP VV_MV projekt.pptx Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D.
download Mediální a výtvarná výchova. sem PedF.pdf Mgr. Zdeňka Meira da Rocha, Ph.D.
Annotation - Czech
Cílem kurzu je vybavit studenty digitálními dovednostmi i znalostmi propojených oblastí vizuální a mediální kultury, sémiotiky apod. Studenti se seznámí s příslušnými kurikulárními dokumenty obou vzdělávacích oblastí a s příklady dobré praxe výuky integrované výtvarné a mediální výchovy tak, aby byli schopni užívat multimédia ke komunikaci a uměleckému vyjádření. Studenti získají pedagogické kompetence potřebné pro úspěšnou práci s žáky ve smyslu propojení odborných obsahů výtvarné a mediální výchovy. Je cílený na rozvoj kritického uvažování studentů a studentek. Kurz se zaměřuje na studium problematiky vizuální gramotnosti, zabývá se tématy reklamy, propagandy a politické kampaně. Kurz ukazuje potencionality výtvarné výchovy pro rozvoj mediální gramotnosti. Obsahem je mj. sémiotická analýza vizuálního (mediálního) textu. Silnými akcenty jsou kolaborace, formativní hodnocení a reflexe. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Last update: Meira da Rocha Zdeňka, Mgr., Ph.D. (24.11.2021)
Course completion requirements - Czech

zápočet  Podmínkou absolvování předmětu je aktivní účast a plnění úkolů na všech výukových blocích. V případě absence na jednom výukovém bloku vypracují studenti po dohodě s vyučujícím referát v délce 5-6 normostran na vybrané téma. V případě většího počtu absencí (dvě a více) není možné předmět úspěšně absolvovat.

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Literature - Czech

Doporučená a související literatura:

Doporučená literatura:

· BARTHES, Roland. Smrt autora, In: Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné, Olomouc: Univerzita Palackého, roč. 10, č. 3, 2006.

· BAUMAN, Zygmunt & LYON, David. Tekutý dohled, Olomouc: Broken Books, 2013.

· BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, In: Literárněvědné studie, Praha: OIKOYMENH, 2009.

· BOGOST, Ian. Persuasive Games. Cambridge: MIT Press, str. 28-46, 2008.

· BROWN, Brian A. & QUAN-HAASE, Anabel. A Workers' Inquiry 2.0": An Ethnographic Method for the Study of Produsage in Social Media Contexts. TripleC (Cognition,

Communication, Co-Operation): Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 10 (2), 488 – 508, 2012.

· BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond, New York: Peter Lang Publishing, str. 227 – 257, 2008.

· BUSH, Vannevar. As We May Think, The Atlantic Monthly, 7/1945.

· CARPENTIER, Nico. Facing the death of the Author. Cultural professional's identity work and the fantasies of control, In: MATRIZes, Vol. 4/2, str. 183-204, 2011. (*dostupné v databázi EBSCOhost).

· COECKELBERGH, Mark. Etika umělé inteligence, Praha: FILOSOFIA, 2023.

· DVOŘÁK, Tomáš a kol. Epistemologie (nových) médií, Akademie múzických umění v Praze: Nakladatelství AMU, 2018.

· GIBSON, William. Burning Chrome, In: Omni, 7/1984.

· GOLDSMITH, Jack & WU, Tim. Kdo řídí internet? Iluze o světě bez hranic. Praha: Argo / Dokořán, 2008.

· GOODE, Luke. Anonymous and the Political Ethos of Hacktivism, In: Popular Communication, 13: str. 74–86, 2015. (*dostupné v databázi EBSCOhost)

· HARAWAY, Donna. A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, In: Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York: Routledge, str. 149-181, 1991.

· JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York and London: New York University Press, str. 1 – 25; 93 – 113, 2006.

· JENKINS, Henry. Pytláci textů: televizní fanoušci a participativní kultura, České Budějovice: Filip Tomáš - Akropolis, 2019.

· JURGENSON, Nathan. Sociální fotografie: O fotografii a sociálních médiích. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2022.

· JUUL, Jesper: half-real. Video Games between Real Rules and

· Fictional Worlds, Cambridge MA: The MIT Press, str. 163 – 196, 2005.

· KOUBSKÝ, Petr. Internet - mýty, realita, problémy a možnosti, In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 19 - 29, 1998.

· LÉVY, Pierre. Collective Intelligence, Cambridge, Massachusetts: Helix Books, str. 20 - 33, 1999.

· MANOVICH, Lev. The Language of New Media, MIT Press, str. 19 - 51, 2001.

· McLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura, Brno: Jota, 2008.

· MOROZOV, Evgeny. The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, New York: Public Affairs, 2011.

· NEFF, Ondřej. Internet: sen o svobodě? In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 73 - 83, 1998.

· O´REILLY, Tim. What Is Web 2.0 [online]. Dostupné z: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html, [2016-05-16].

· PARIKKA, Jussi. Co je to archeologie médií?, Akademie múzických umění v Praze: Nakladatelství AMU, 2022.

· PETŘÍČEK, Miroslav. Síť čili tělo bez orgánů, In: Filosofický časopis, Roč. 46, č. 1, str. 67-71, 1998.

· PIORECKÝ, Karel. Elektronická literatura v Čechách a na Moravě aneb jak se stalo, že se nic nestalo [online]. Dostupné z: https://www.academia.edu/22617071/Elektronick%C3%A1_literatura_v_%C4%8Cech%C3%A1ch_a_na_Morav%C4%9B_aneb_Jak_se_to_stalo_%C5%BEe_se_nic_nestalo, [2019-09-13].

· RUSSELL, Stuart. Jako člověk: Umělá inteligence a problém jejího ovládání, Praha: Argo/Dokořán, 2021.

· SERRES, Michel. Palečka: Esej o digitální revoluci, Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019.

· VAN DIJCK, José & NIEBORG, David. Wikinomics and its discontents: a critical analysis of Web 2.0 business manifestos, Los Angeles: SAGE Publications, Vol 11(5): str. 855–874, 2009.

· WALLIN, Mark Rowell. Reservoirs of Ethos: Symbolic Authorship and the New Media Adaptation, In: Rhetor. Journal of the Canadian Society for the Study of Rhetoric. Vol. 5, str. 44-57, 2013. (*dostupné v databázi EBSCOhost)

· WARWICK, Kevin. Úsvit robotů, soumrak lidstva, Praha: Vesmír, 1999.

· WINSTON, Brian. Media Technology and Society: A History from the Telegraph to the Internet, London: Routledge, str. 321 – 341, 1998.

· ZBIEJCZUK, Adam. WEB 2.0 - charakteristiky a služby [online]. Dostupné z: http://zbiejczuk.com/web20/, [2016-05-16].

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
Teaching methods - Czech

Multimediální práce v ateliéru

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (23.09.2021)
Syllabus - Czech

1. Blok: úvod do problematiky nových médií s orientací na vizuální gramotnost (teoretická část zaměřená na poskytnutí základů k uchopení dané problematiky).

2. Blok: praktický workshop zaměřený na práci studentů s robotickým hardwarem konaný v budově Národní technické knihovny. Procvičení výtvarných aspektů (studenti si vytvarují svého robota pro ZŠ) a následně jej budou ovládat. Součástí výuky bude i seznámení s pokročilejšími typy robotů (pro SŠ) a rovněž i zdůraznění didaktických aspektů propojení nových technologií ve výuce.

3. Blok: praktický workshop konaný v budově Národní technické knihovny – aplikace poznatků souvisejících s novými technologiemi (možnost přítomnosti hostů ve výuce).

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (04.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html