|
|
|
||
The course acquaints students with the history and development of the competence approach in the educational sciences and in management theory. It will also present the possibilities of developing the application of competencies and key competencies into the system and structure of the organization. The topic will be placed in a broader social and economic context and presented as part of lifelong learning and education with an emphasis on human resource development and management (learning objectives, new content of school education, curricular reform, evaluation of learning based on acquisition and development of key competencies). The aim is also to present the structure, features, resources and types of competencies, their integration into the process of lifelong learning and learning. Competences (and key competences) have recently become an important tool for employment, competitiveness, economic growth and development potential of individual organizations, society, but and individuals themselves. Part of the explanation will be devoted to competencies in the development and management of human resources, managerial competencies, competency profiles and models (creation and implementation in practice) and management by competencies (CBM).
Interactive methods will be used in teaching, leading to the strengthening of critical and strategic thinking of students.
Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška - portfolio aktivit a ústní zkoušení Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4. VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Doporučená literatura: ARMSTRONG, M. Handbook of Human Resource Management Practice. 13th ed. London: Kogan Page, 2014. ISBN 978-0749469641. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4. Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES). 11 s. HRONÍK, F. a kol. Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0. LHOTKOVÁ, I., TROJAN, V., KITZBERGER, J. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN978-80-7357-899-2. PLAMÍNEK, J., FIŠER, R. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9. VETEŠKA, J. a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: Educa Service, 2011. 228 s. ISBN 978-80-87306-09-3. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 168 s. ISBN 978-80-247-1770-8. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence 2. Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu 3. Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe 4. Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání) 5. Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání 6. Kompetence školské rady a aplikace správního řádu v oblasti školství 7. Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání 8. Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů 9. Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty 10. Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání 11. Kompetence orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství 12. Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM) 13. Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu 14. Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Specifika kompetencí ředitelů vzdělávacích institucí Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|
|
||
Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
|