SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Competences in Education - OPNU1U124B
Title: Kompetence ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 20 / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Incompatibility : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Is incompatible with: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Annotation -
The course acquaints students with the history and development of the competence approach in the educational sciences and in management theory. It will also present the possibilities of developing the application of competencies and key competencies into the system and structure of the organization. The topic will be placed in a broader social and economic context and presented as part of lifelong learning and education with an emphasis on human resource development and management (learning objectives, new content of school education, curricular reform, evaluation of learning based on acquisition and development of key competencies). The aim is also to present the structure, features, resources and types of competencies, their integration into the process of lifelong learning and learning. Competences (and key competences) have recently become an important tool for employment, competitiveness, economic growth and development potential of individual organizations, society, but and individuals themselves. Part of the explanation will be devoted to competencies in the development and management of human resources, managerial competencies, competency profiles and models (creation and implementation in practice) and management by competencies (CBM). Interactive methods will be used in teaching, leading to the strengthening of critical and strategic thinking of students.
Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zkouška - portfolio aktivit a ústní zkoušení

Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

VETEŠKA, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0. 

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání

Doporučená literatura:

ARMSTRONG, M. Handbook of Human Resource Management Practice. 13th ed. London: Kogan Page, 2014. ISBN 978-0749469641.

BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4.

Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES). 11 s.

HRONÍK, F. a kol.  Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0.

LHOTKOVÁ, I., TROJAN, V., KITZBERGER, J. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN978-80-7357-899-2.

PLAMÍNEK, J., FIŠER, R. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9.

VETEŠKA, J. a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: Educa Service, 2011. 228 s. ISBN 978-80-87306-09-3.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 168 s. ISBN 978-80-247-1770-8.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád

Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích

Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1.      Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence

2.      Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu

3.      Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe

4.      Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání)

5.      Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání

6.      Kompetence školské rady a aplikace správního řádu v oblasti školství

7.      Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání 

8.      Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů

9.      Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty

10.    Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání

11.    Kompetence orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství

12.   Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM)

13.   Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu

14.   Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Specifika kompetencí ředitelů vzdělávacích institucí

Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech
  1. Porozumění základním pojmům z oblasti kompetencí – Studenti budou schopni definovat klíčové pojmy související s klíčovými a profesními kompetencemi a vysvětlit jejich význam.
  2. Aplikace a vymezení teorií kompetencí – Studenti budou schopni vysvětlit různé teorie kompetencí, pochopit jejich využití v kontextu školství a aplikovat je při rozvoji pracovníků a celoživotním vzdělávání.
  3. Měření, identifikace a modelování kompetencí – Studenti se naučí metody měření kompetencí a budou schopni je využívat v rámci organizace, zejména v oblasti HR.
  4. Analýza faktorů ovlivňujících získávání a rozvíjení kompetencí – Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat faktory ovlivňující proces získávání a rozvíjení klíčových, profesních, transverzálních a celoživotních kompetencí.
  5. Profesní a sociální kompetence – Studenti budou schopni vysvětlit a identifikovat vybrané typy kompetencí.
  6. Tvorba kompetenčních profilů a modelů – Studenti budou schopni navrhnout a vytvořit kompetenční profil a model vybraných profesí.
  7. Analýza modelů řízení podle kompetencí – Studenti budou schopni analyzovat modely řízení a rozvoje podle kompetencí a navrhovat strategie pro jejich aplikaci v oblasti firemního vzdělávání.
  8. Analýza významných strategických a kurikulárních dokumentů – Studenti budou schopni analyzovat vznik, vývoj, principy a specifika učení – tj. získávání a rozvíjení klíčových kompetencí –v rámci různých etap vzdělávání.
Last update: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html