|
|
|
||
|
The course comes out on students' existing knowledge of general didactics and physical education didactics; it focuses primarily on physical education didactics and athletics teaching methodology at elementary and secondary schools. In the practical part of the first half of the semester, students learn how to lead training sessions in selected athletic disciplines. In the second half of the semester, classes are held in the gym and focus primarily on preparatory games used in teaching at primary and secondary schools. During the lectures, students learn about the possibilities for incorporating and managing physical activities and physical education at primary and secondary schools, as well as the ontogenesis of motor skills, forms, methods, and procedures for organizing physical education (including the use of AI). The course also includes basic information on: the personality of the physical education teacher, physical culture, kinesiology, and the issue of sports training as a sociocultural phenomenon from the perspective of the formation of didactic concepts. Students will also be introduced to the position of physical education and sport in the cultural development of humanity and their changing roles in various socio-historical conditions.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Students develop methodology and demonstrate the correct use of individual athletic disciplines at primary and secondary schools. As part of the lectures, students develop competencies in the area of skills and knowledge for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. The teacher explains and demonstrates the ontogenesis of motor skills, forms, methods, and procedures for organization in physical education. Students will be able to use basic didactic terminology related to the personality of a physical education teacher, physical culture, kinesiology, and the issue of sports training as a sociocultural phenomenon from the perspective of forming didactic concepts. Students will be able to identify the position of physical education and sport in the cultural development of humanity and their changing roles in different socio-historical conditions. Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Total student workload 135.0 Direct teaching Preparation for teaching Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Praktická část: metodický výstup - nácvik vybrané atletické disciplíny; aktivní účast na praktické výuce (akceptována 1 absence) Teoretická část: prezentace, zkouška Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Moodle kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15494 Český atletický svaz. Pravidla atletiky. Dostupné z: https://www.atletika.cz/clenska-sekce/rozhodci/pravidla1/ DOSTÁL E.; VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-257-3 DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008. ISBN: 978-80-246-1404-5. DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6. DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1. HENDL, J., SUCHÝ, J. Aplikace umělé inteligence v kinantropologii, Česká kinantropologie, 2024, 28(1-2). HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9. HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2. HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3625-2. JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4. JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorost. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-0797-6. KAPLAN, A.; BARTŮNĚK, D.; NEUMAN, J. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-623-0. KAPLAN, A.; VÁLKOVÁ, N. Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-80-7376-156-1. KATZENBOGNER, H.; MEDLER, M. Spielleichtathletik. Teil 1 Laufen und Werfen. Flensburg: Sportbuch-Verlag, 1999. ISBN 3-928695-02-9. KOLEKTIV AUTORŮ. Český olympismus - 100 let. Praha: Olympia, 1999. ISBN: 80-7033-579-3. KÖSSL, J. KRÁTKÝ, F. MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. (1848 do současnosti). Praha: Olympia, 1986. KÖSSL, J., KROUTIL, F. a kol. Malá encyklopedie olympijských her. Praha 1982. KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. (druhé vydání). Praha: UK FTVS, 1999. ISBN: 80-7184-608-2. MŠMT. Rámcové vzdělávací programy. dostupné: www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy OLIVOVÁ, V. Sport a hry ve starověkém světě. Praha: Artia, 1988. OLYMPIJSKÁ CHARTA 1982. UNESCO - Mezinárodní charta tělesné výchovy a sportu. Praha: Olympia, 1982. PEŘINOVÁ, R. Učitelská příprava v pohybu, TVSM, 4(90), 2024. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRUKNER, V., MACHOVÁ, I. Didaktika školní atletiky. 2011. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer Verlag, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1. SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. New York: McGraw-Hill, 2006. ISBN: 978-00-780-9577-1. TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf TUPÝ, J. Průvodce tvorbou učebních osnov Tělesné výchovy ve ŠVP (část 5.: Rozpracování očekávaných výstupů do UO Tělesné výchovy. dostupné: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1315/pruvodce-tvorbou-ucebnich-osnov-telesne-vychovy-ve-svp-br-5.-cast-.html TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. ISBN: 78-80-210-8998-3. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN: 978-80-210-4936-9. VINDUŠKOVÁ, J., KAPLAN, A., METELKOVÁ, T. Atletika. Edice metodických textu pro školní i mimoškolní tělesnou výchovu a sport 11 – 15letých žáků. 1998. Praha: Svoboda VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. dostupné: ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. 2010, Praha: Grada, ISBN: 978-80-247-3278-7. Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Practical part: 1. Specifics of physical education teaching at elementary schools, athletics rules 2. Specifics of physical education teaching at secondary schools – school athletics competitions 3. Gender specifics of teaching PE at secondary schools, the role of the PE teacher at schools 4. Preparatory athletics games at the beginning of the lesson 5. Preparatory games for sprint training and methodological series 6. Preparatory games for jump training and methodological series 7. Preparatory games for throw training and methodological series 8. Methodological outputs of students with reflection 9. Methodological outputs of students with reflection 10. Methodological outputs of students with reflection 11. Mutual reflection on the subject Theoretical part: 1. Human movement, kinesiology, basic concepts, hypokinesia. 2. Didactics of school physical education, its position in the system of sciences and its definition in the Framework Educational Programs, research methods in the didactics of school physical education. 3. Movement and personality of the child; movement regimes not only in school physical education. 4. Ontogenesis of motor skills, motor learning, forms, methods, procedures, organization in physical education, possibilities of using AI in physical education teaching 5. Personality of the physical education teacher 6. History of physical culture Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Moodle kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15494 Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
|
||
|
Students use the correct terminology and teaching methods for individual athletic disciplines at primary and secondary schools. They master the skills and knowledge required for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. They explain and demonstrate the forms, methods, and procedures of organization in physical education. Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (22.09.2025)
|
