|
|
|
||
Students develop methodology and demonstrate the correct use of individual athletic disciplines at primary and secondary schools. As part of the lectures, students develop competencies in the area of skills, knowledge for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. The teacher will explain and demonstrate the ontogenesis of movement skills, forms, methods and procedures of organization in physical education. Students will be able to use the basic didactic terminology of the physical education teacher's personality, physical culture, kinanthropology, the issue of sports training as a socio-cultural phenomenon from the point of view of the formation of didactic concepts. Students will be able to identify the position of physical education and sport in the cultural development of humanity and their changing role in various socio-historical conditions.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
Preparation of students for teaching athletics at primary and secondary schools, methodical guidance. Summary of practical and theoretical skills and knowledge for classifying and managing physical activities and physical education within primary and secondary schools. The partial goal is to familiarize students with the personality of the physical education teacher and the theory of physical culture.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 135,0 Přímá výuka Příprava na výuku Plnění předmětu Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Practical part: methodical output - practice of the selected athletic discipline; active participation in practical teaching (1 absence accepted) Theoretical part: presentation, exam Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz BOSÁK, E. a kol. Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha: Olympia, 1969. DLOUHÝ, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, 2011. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012. ISBN: 978-8073-7632-68. DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5. DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6. DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4. FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1. HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000. HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9. HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3625-2. JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4. JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorost. Praha: Grada, 2008. KOLEKTIV AUTORŮ. Český olympismus - 100 let. Praha: Olympia, 1999. ISBN: 80-7033-579-3. KOTLÍK, K., JANSA, P., SUCHÝ, J. Stoleté výročí pedagogiky sportu, Česká kinantropologie 26(1-2), 2022, 63-70. KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodický doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf KÖSSL, J., KROUTIL, F. a kol. Malá encyklopedie olympijských her. Praha 1982. KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. (druhé vydání). Praha: UK FTVS, 1999. ISBN: 80-7184-608-2. KÖSSL, J. KRÁTKÝ, F. MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. (1848 do současnosti). Praha: Olympia, 1986. KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. – III. (druhé vydání). Praha: FTVS UK, 1999. ISBN: 80-7184-605-2. KRÁTKÝ, F. Dějiny tělesné výchovy I. Praha: Olympia, 1974. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1. SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. 2006, New York: McGraw-Hill. ISBN: 9780078095771. SUCHÝ, J. a kol. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022. TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2022. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf TUPÝ, J. Průvodce tvorbou učebních osnov Tělesné výchovy ve ŠVP (část 5.: Rozpracování očekávaných výstupů do UO Tělesné výchovy. Dostupné: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1315/pruvodce-tvorbou-ucebnich-osnov-telesne-vychovy-ve-svp-br-5.-cast-.html TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. 978-80-210-8998-3. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 978-80-210-4936-9 VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. Dostupné: ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. 2010, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3278-7. Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (12.08.2024)
|
|
||
Practical part: 1-2: Practice sprints 3 -4: practice jumps 5-6: practicing throws and throws 7-8: exercise to develop endurance 9-10: athletic games with non-traditional equipment 11-12: analysis of methodological outputs The theoretical part: 1. Human movement, Kinanthropology. Basic concepts. Hypokinesia. 2. Didactics of school physical education, its position in the system of sciences and its definition in the Framework educational programs. Research methods in the didactics of school physical education. Movement and personality of the child. 3. Movement regimes not only in school physical education. 4. Ontogenesis of motor skills, motor learning, forms, methods, procedures, organization in physical education. 5. Personality of the physical education teacher 6. History of physical culture Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
The student uses the correct methodology for teaching individual athletic disciplines at primary and secondary schools. He masters the competences in the field of skills, knowledge for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. He will explain and demonstrate the forms, methods, procedures of the organization in physical education.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|