Students develop methodology and demonstrate the correct use of individual athletic disciplines at primary and secondary schools. As part of the lectures, students develop competencies in the area of skills, knowledge for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. The teacher will explain and demonstrate the ontogenesis of movement skills, forms, methods and procedures of organization in physical education. Students will be able to use the basic didactic terminology of the physical education teacher's personality, physical culture, kinanthropology, the issue of sports training as a socio-cultural phenomenon from the point of view of the formation of didactic concepts. Students will be able to identify the position of physical education and sport in the cultural development of humanity and their changing role in various socio-historical conditions.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Předmět je zaměřen na didaktiku tělesné výchovy a metodiku výuky atletiky na ZŠ a SŠ. V praktické části v první polovině semestru se studenti seznamují s vlastním vedením nácviku vybraných atletických disciplín (vedou hodinu se spolužáky), v druhé polovině semestru se výuko koná v tělocvičně a je zaměřena na průpravné hry.
V rámci přednášek se studenti seznámí s dovednostmi a poznatky pro zařazování a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy v režimu ZŠ a SŠ a dále s ontogenezí motoriky, formami, metodami a postupy organizace v tělesné výchově. Součástí předmětu jsou také základní informace k: osobnosti učitele tělesné výchovy, tělesné kultuře, kinantropologii, problematice sportovního tréninku jako sociokulturních jevů z pohledu formování didaktických koncepcí. Posluchači budou také seznámeni s postavením tělesné výchovy a sportu v kulturním vývoji lidstva a jejich měnící se role v různých společensko-historických podmínkách.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Aim of the course -
Preparation of students for teaching athletics at primary and secondary schools, methodical guidance. Summary of practical and theoretical skills and knowledge for classifying and managing physical activities and physical education within primary and secondary schools. The partial goal is to familiarize students with the personality of the physical education teacher and the theory of physical culture.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Studující rozvíjí metodiku a předvedou správné použití jednotlivých atletických disciplín na ZŠ a SŠ. V rámci přednášek studující rozvíjí kompetence v oblasti dovedností, znalostí pro klasifikaci a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Vyučující vysvětlí a předvede ontogenezí pohybových dovedností, formy, metody a postupy organizace v tělesné výchově. Studenti budou schopni používat základní didaktickou terminologii osobnosti učitele tělesné výchovy, tělesné kultuře, kinantropologii, problematice sportovního tréninku jako sociokulturního fenoménu z hlediska utváření didaktických pojmů. Studující budou schopni identifikovat postavení tělovýchovy a sportu v kulturním vývoji lidstva a jejich měnící se rolí v různých společensko-historických podmínkách.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 135,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přidělené kredity 5 Zakončení Z+Zk
Přímá výuka Přednášky: 1 Cvičení: 2
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 5 hodin Příprava na zápočet 5 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Course completion requirements -
Practical part: methodical output - practice of the selected athletic discipline; active participation in practical teaching (1 absence accepted)
Theoretical part: presentation, exam
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Praktická část: metodický výstup - nácvik vybrané atletické disciplíny; aktivní účast na praktické výuce (akceptována 1 absence)
Teoretická část: prezentace, zkouška
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature -
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
BOSÁK, E. a kol.Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha: Olympia, 1969.
DLOUHÝ, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, 2011.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012. ISBN:978-8073-7632-68.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6.
DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1.
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3625-2.
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorost. Praha: Grada, 2008.
KOLEKTIV AUTORŮ. Český olympismus - 100 let. Praha: Olympia, 1999. ISBN: 80-7033-579-3.
KOTLÍK, K., JANSA, P., SUCHÝ, J. Stoleté výročí pedagogiky sportu, Česká kinantropologie 26(1-2), 2022, 63-70.
KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodický doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf
KÖSSL, J., KROUTIL, F. a kol. Malá encyklopedie olympijských her. Praha 1982.
KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. (druhé vydání). Praha: UK FTVS, 1999. ISBN: 80-7184-608-2.
KÖSSL, J. KRÁTKÝ, F. MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. (1848 do současnosti). Praha: Olympia, 1986.
KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. – III. (druhé vydání).Praha: FTVS UK, 1999. ISBN: 80-7184-605-2.
KRÁTKÝ, F. Dějiny tělesné výchovy I. Praha: Olympia, 1974.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1.
SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. 2006, New York: McGraw-Hill. ISBN: 9780078095771.
SUCHÝ, J. a kol. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.
TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2022. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. 978-80-210-8998-3.
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 978-80-210-4936-9
VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. Dostupné: www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021 VLČEK, P. A critical analysis of the Physical Education curriculum in the Czech Republic, Berlin: Logos Verlag, 2019. ISBN 978-3-8325-4961-9.
ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. 2010, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3278-7.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (12.08.2024)
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
BOSÁK, E. a kol.Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha: Olympia, 1969.
DLOUHÝ, M. Rozvoj pozornosti a výkonové motivace u mládeže se sluchovým postižením prostřednictvím intervenčního pohybového programu. Praha: Univerzita Karlova, 2011.
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink a ve sportu. Praha: Olympia, 2012. ISBN:978-8073-7632-68.
DOVALIL, J., CHOUTKA, M., SVOBODA, B., RYCHTECKÝ, A., HAVLÍČKOVÁ, L., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Lexikon sportovního tréninku, Praha: Karolinum, 2008, ISBN: 978-80-246-1404-5.
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN: 80-7290-005-6.
DVOŘÁKOVÁ, H. a kol. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3308-4.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN: 978-80-246-2885-1.
HODAŇ, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: UP, 2000.
HOGENOVÁ, A. a kol. Pohyb a tělo. Praha: Karolinum, 1998. ISBN: 80-7184-580-9.
HRABINEC, J. a kol. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN: 978-80-246-3625-2.
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
JEŘÁBEK, P. Atletická příprava - děti a dorost. Praha: Grada, 2008.
KOLEKTIV AUTORŮ. Český olympismus - 100 let. Praha: Olympia, 1999. ISBN: 80-7033-579-3.
KOTLÍK, K., JANSA, P., SUCHÝ, J. Stoleté výročí pedagogiky sportu, Česká kinantropologie 26(1-2), 2022, 63-70.
KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf
KÖSSL, J., KROUTIL, F. a kol. Malá encyklopedie olympijských her. Praha 1982.
KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. - III. (druhé vydání). Praha: UK FTVS, 1999. ISBN: 80-7184-608-2.
KÖSSL, J. KRÁTKÝ, F. MAREK, J. Dějiny tělesné výchovy II. (1848 do současnosti). Praha: Olympia, 1986.
KÖSSL, J., ŠTUMBAUER, J., WAIC, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury I. – III. (druhé vydání).Praha: FTVS UK, 1999. ISBN: 80-7184-605-2.
KRÁTKÝ, F. Dějiny tělesné výchovy I. Praha: Olympia, 1974.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
RICHTER, CH. Konzepte für den Schulsport in Europa: Bewegung, Sport und Gesundheit. Aachen: Mayer & Mayer, 2006. ISBN: 978-3-89899-225-1.
SIEDENTOP, D. Introduction to physical education, fitness, and sport. 2006, New York: McGraw-Hill. ISBN: 9780078095771.
SUCHÝ, J. a kol. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.
TUPÝ, J. Analýza školních vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Podkladová studie pro potřeby revize RVP ZV. 2021. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2022. Dostupné: https://www.npi.cz/images/revize/NPI_Analyza_SVP_2022.pdf
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989–2017. Brno: Munipress, 2018. 978-80-210-8998-3.
VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 978-80-210-4936-9
VLÁDA ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 2004, 2021. Dostupné: www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-27-2-2021 VLČEK, P. A critical analysis of the Physical Education curriculum in the Czech Republic, Berlin: Logos Verlag, 2019. ISBN 978-3-8325-4961-9.
ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti, speciální pohybová výchova. 2010, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3278-7.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus -
Practical part:
1-2: Practice sprints
3 -4: practice jumps
5-6: practicing throws and throws
7-8: exercise to develop endurance
9-10: athletic games with non-traditional equipment
11-12: analysis of methodological outputs
The theoretical part:
1. Human movement, Kinanthropology. Basic concepts. Hypokinesia.
2. Didactics of school physical education, its position in the system of sciences and its definition in the Framework educational programs. Research methods in the didactics of school physical education. Movement and personality of the child.
3. Movement regimes not only in school physical education.
4. Ontogenesis of motor skills, motor learning, forms, methods, procedures, organization in physical education.
5. Personality of the physical education teacher
6. History of physical culture
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Praktická část:
1. nácvik sprintů
2. nácvik skoků
3. nácvik hodů a vrhů
4: cvičení na rozvoj vytrvalosti
5. atletické hry s netradičním náčiním
6. rozbor metodických výstupů
Teoretická část:
1. metodické řady pro náscvik nízkého startu, běhu na 60m, štafet. Nejčastější chyby v nácviku sprintů, videorozbor.
2. metodické řady pro nácvik skoku dalekého, skoku vysokého, skoku o tyči. Nejčastější chyby v nácviku skoků, videorozbor.
3. metodické řady pro nácvik hodů (kriketový míček, koule, granát, oštěp, disk). Nejčastější chyby v nácviku hodů, videorozbor.
4. pohybové hry v atletice
5. pravidla atletiky I
6. pravidla atletiky II
Teoretická část obecné didaktiky:
1. pohyb člověka, kinantropologie. Základní pojmy. Hypokineze.
2. didaktika školní tělesné výchovy, její postavení v soustavě věd a její vymezení v Rámcových vzdělávacích programech, metody výzkumu v didaktice školní tělesné výchovy.
3. pohyb a osobnost dítěte; pohybové režimy nejen ve školní tělesné výchově.
4. ontogeneze motoriky, motorické učení, formy, metody, postupy, organizace v tělesné výchově.
5. osobnost učitele tělesné výchovy
6. dějiny tělesné kultury
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (12.08.2024)
Learning outcomes -
The student uses the correct methodology for teaching individual athletic disciplines at primary and secondary schools. He masters the competences in the field of skills, knowledge for the classification and management of physical activities and physical education at primary and secondary schools. He will explain and demonstrate the forms, methods, procedures of the organization in physical education.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Studující používá správnou metodiku výuky jednotlivých atletických disciplín na ZŠ a SŠ. Ovládá kompetence v oblasti dovedností, znalostí pro klasifikaci a řízení pohybových aktivit a tělesné výchovy na ZŠ a SŠ. Vysvětlí a a předvede formy, metody, postupy organizace v tělesné výchově.
Last update: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (16.09.2024)