|
|
|
||
The aim of the course is to acquire basic knowledge, approaches and strategies in education and diagnostics of pupils with special educational needs in an inclusive school environment and the environment of schools established according to §16 and par. 9. Specify the pupil's personality and variability of school age development. The student will apply theoretical knowledge to pedagogical practice, acquire interventions and special pedagogical diagnostics.
Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle Předmět bude zahájen cvičením v reálném čase výuky. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu na první hodině. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Předmět zakončený ústní rozravou, studentům budou zadána témata k nastudování. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., & VÍTKOVÁ, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita. CIBULKOVÁ, A., & BARTOŇOVÁ, M. (2022a). Role učitele v kontextu školní úspěšnosti žáka s ADHD - výzkumné studie. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, 11(1), 42-51. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BARTOŇOVÁ, M.Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6817-9. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. Doporučená literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. NeedsfromthePerspectiveof Research. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1408504154. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Interaktivní účast na výuce. Zpracování seminární práce na základě zadání vyučujícího na začátku semestru. Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Obsah: 1. Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin v období školního věku 2. Definice pojmů inkluzivní (společné) vzdělávání, inkluzivní učitel, inkluzivní prostředí aj.) 3. Inkluzivní didaktika, metody organizace výuky 4. Poradenský systém v současné legislativě, aktuální změny v systému 5. 3kolní připravenost, specifika sociální a emocionální zralosti u jednotlivých skupin zdravotního znevýhodnění 6. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty. 8. Diagnostické domény u žáků se znevýhodněním tělesné, mentální postižení, PAS, zrakové postižení 9. Diagnostické domény u žáků s narušenou komunikační schopností, specifické poruchy učení a chování) 10. Žák s odlišným mateřským jazykem v edukaci Last update: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|